Jeg har tidligere fravalgt at se denne film, da jeg fik muligheden. Årsagen er egentlig præcis den samme som ved ‘The Human Centipede’, men den overraskede jo som bekendt, så nu vil jeg undlade at køre gennem denne smøre igen. Jeg kan dog lige afsløre, at mit problem med denne type film er, at det visuelle billede bliver vigtigere, end den historie, der skal fortælles. Dette endte reelt med ikke at blive tilfældet for ‘The Human Centipede’, mens jeg faktisk ikke synes ‘A Serbian Film’ helt kan prale af det samme. Selve virkemidlerne har vi set før i ‘Hostel’-filmene, men dog med den store undtagelse, at sex fylder meget mere i disse scener, og – det eneste virkelig problematiske – der er mindreårige med i de værste scener. Og lad os bare slå fast, at denne film jo ikke er en rigtig gyserfilm, men derimod et drama og en thriller, som dog har så stærke virkemidler, at det bliver horror. Selve historien kunne dog også have været rendyrket horror, hvis man havde taget mørket i historien og brugt psykologiske virkemidler frem for splat og slasher effekter.

Problemet for mig er, at historien er reel nok og vigtig at fortælle, men det virker som om, instruktøren er faldet pladask i en “selvopfyldende profeti”-fælde. Han vil lave en film, der provokerer og er så voldsom, at ingen kan ignorere den, men i stedet for at lade historien være det mest voldsomme, så kaster han de slemmeste ting lige i hovedet på publikum, hvilket gør at rigtig mange bevidst fravælger filmen. Det modsatte af at ignorere, men med samme resultat. OG den massive ulempe er, at nu bliver historien pludselig meget sekundær. I stedet for at fortælle historien om en desperat mand, der falder i kløerne på en vanvittig instruktør (og dennes bagmænd), så bliver Srdjan Spasojevic selv den vanvittige instruktør. Jeg tror bestemt, at den type film, som vi ser blive fremstillet som del af filmen, findes i virkeligheden. Jeg tvivler dog på, at formålet er kunst og tror nærmere, det er noget så grundlæggende som penge. Er der et betalende publikum, så er der også nogen, der vil levere varen.

Man kan heller ikke nægte, at der sker voldsomme ting i verdenen – hvad enten det er børneporno, kidnapning og misbrug af både børn og voksne samt generelt mere brutale voldtægter. Så historien har sin berettigelse. Ikke mindst når den finder sted i et land og samfund, der fortsat er ved at komme sig over en årrække med borgerkrig, som har efterladt ødelagte mennesker og familier. Der er dog også håb – selv i sådanne lande – men det ser vi ikke meget til i denne film. Men igen, der findes abolut også mennesker for hvem, der ikke findes håb. Havde instruktøren dog bare holdt fokus på dette, og så valgt at cutte scenen, inden det bliver “for” voldsomt. Jeg er ikke i tvivl om, at det er intruktørens hensigt at vise det ekstreme, men hvis prisen er, at publikum ikke ser det, så betvivler jeg i hvert fald personligt, om det vitterligt er historien, der skal frem, eller instruktørens eget ego. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at håndværket er helt i orden. Faktisk er det en overordentlig velproduceret film, og skuespillet er absolut også helt i top. Den første halvdel af filmen fortæller også historien rigtig elegant, og man undrer sig faktisk over hvad pokker, der skulle være så slemt med denne film. Men så kammer filmen over – præcis som for vores hovedperson, i overført forstand – og hvis bare man havde undladt lige præcis de få scener, der omfatter seksuelle akter, der inkluderer børn (hvor tydeligt falsk, det end er lavet), ville det have gjort en enorm forskel, og filmen havde måske fået det publikum, den virkelig fortjener.

TRIVIA

Filmen er på IMDb, men kan ikke findes ved at søge på hverken den engelske eller serbiske titel. Man skal lave en Google søgning på filmtitlen, hvor IMDB’s resultatet hurtigt kommer frem, men det lader til, at IMDB gerne vil gemme filmen lidt af vejen via deres egen søgemaskine. Heaven of Horror opdagede dette ved et tilfælde, men det er tydeligt, at man er stødt på samme udfordring og diskuterer det på internettet. Ikke mindst i IMDB’s egen debatsektion for netop ‘A Serbian Film’.

(Originaltitel: Srpski film)DVD/Blu-ray: 04-10-2011
Genre: Horror | Thriller | Drama
Instr.: Srdjan Spasojevic