Just when you thought it was safe to go back into the… Supermarket? Jo jo, den er god nok. Hajerne har i denne film bevæget sig hen på helt ny grund. Og det er sgu helt i orden. Om den er realistisk i forhold til hvad en haj kan holde til, og hvordan vandet vil bevæge sig ind over land i forbindelse med en tsunami, dét skal jeg ikke gøre mig klog på, men der er nogle fastsatte rammer for præmissen i denne film, som de holder sig fint til.

Og når der er horror-genren, så kan vi sagtens være lidt mere lemplige med hvad, der egentlig er muligt – vi kan altid kalde det delvis fantasy eller sci-fi, og så er det frit slag i bolledejen… so to speak. Kan man lide hajfilm og “Vi er fanget, så hvordan slipper vi dog ud af dette i live?”-plots, så må denne ramme rigtigt på minimum et par punkter hos enhver.

Skuespillet er helt fint, og effekterne fungerer også tilfredstillende (der er et par scener, hvor man krummer tær en smule, men intet helt frygteligt). Der er relativt mange skuespillere i filmen, og alle får en god portion skærmtid, så man kan danne sig en mening om de forskellige. Det klæder bestemt historien uden det tager fokus fra spændingselementet, men der er – for mig, i alle tilfælde – ingen af skuespillerne, der stråler særlig meget med undtagelse af den primære hovedperson, Josh. Og det er jo meget heldigt, at det lige er ham, der har den ekstra kant. Josh spilles af Xavier Samuel, som vi senest så i Twilight-filmen ‘Eclipse’, men som jeg personligt synes var helt eminent i den australske gyser ‘The Loved Ones’ (2009), som vi så til CPH PIX for et par år siden.

Helt overordnet var jeg fint underholdt, omend jeg synes, det havde klædt filmen at få lidt mere sort humor ind over. Det er en smagssag, men der blev lagt an til det i et par scener, som fungerede rigtigt godt, og det var muligt at udnytte dette element lidt mere, uden det blev plat. Se den og lad dig underholde, men forvent hverken en ny “Jaws” eller en “Piranha”, men måske noget, der ligger lunt midt i mellem og vitterlig ikke prøver at være mere end den er. Hvilket er præcis, hvad man sagtens kan slippe afsted med. Og der er skam også allerede bestilt en 2’er til ‘Bait’.

(Originaltitel: Bait)

DVD/Blu-ray: 26-12-2012
Genre: Horror | Thriller | Action