Denne film havde vi glædet os til i en rum tid. Desværre fordi vi havde læst omtalen, hvor den blev sammenlignet med en anden film, og det skal vi ikke påminde nogen om her, da det endte med at blive et minus for filmen. Problemet med at vide noget på forhånd – uanset om det er noget konkret eller bare lidt løs information – er desværre, at man så sidder og venter på det, kigger efter det og som følge deraf har nogle bestemte forventninger.

Derfor vil jeg lige parkere min forhåndsviden og i stedet tage filmen helt isoleret. Og den er god! Den har en nerve og spænding, som fastholder seeren, selvom den helt bestemt er lige langsom nok i perioder. Man sidder og bliver oprigtigt irriteret på flere personer, og føler pludselig handlinger som et angreb på hele ens moral, men hvis man ved, at jorden snart går under, så må man vel have lov til at være lidt egoistisk de sidste timer af ens liv. Det er nok bare realistisk, selvom det ikke ligefrem viser mennesket fra sin bedste side.

Skuespillet er – med meget få undtagelser – skræmmende godt, og igen er det især også flere børneskuespillere, der virkelig stråler. Hovedrolleindehaveren er vanvittig irriterende, da han primært er et egoistisk røvhul, men alligevel har han en blødere side, og filmens egentlige hovedhistorie er hans liv, mens jordens undergang egentlig “bare” falder samtidig med, at vi møder denne person.

Det er ikke den bedste spanske film i thriller/gyser genren, men den er bestemt i den bedre ende, og bør ses af alle, der – som vi – har tabt deres hjerte til de spanske filmmagere.

Filmen vandt 3 priser ved Screamfest i Hollywood for hhv. bedste mandelige skuespiller, bedste redigering og bedste instruktør.

(Originaltitel: Tres Días)