Offentliggørelsen af denne nye Blair Witch film kom først frem under dette års San Diego Comic-Con i juli måned.

Indtil da var filmen blevet markedsført under titlen The Woods. Komplet med teaser trailer, plakat og et hav af spændende udtalelser fra de største amerikanske gyserfilm websites.

De kaldte filmens noget af de mest uhyggelige i flere årtier, da den første trailer kom ud i maj måned.

To måneder senere blev det så afsløret, at der slet ikke var tale om en original historie af Adam Wingard og Simon Barrett, men derimod en fortsættelse til The Blair Witch Project fra 1999.

Og er denne nye film om Blair Witch fænomenet så noget af det mest uhyggelige, vi har set i flere årtier?

Nej, det er bestemt ikke en udtalelse, vi kan stå inde for herfra.

Men det betyder heller ikke, at det er en dårlig film. Det er en Blair Witch film, og der er – firkantet sagt – ikke meget nyt under solen i Black Hills skoven. Bevares, der er nye smarte kameraer, og udgangspunktet er måske ikke så meget at finde selve heksen, som det er at finde ud af hvad, der skete med de personer, der prøvede at finde heksen for små 20 år siden.

Blair Witch

Jeg kommer nok ikke uden om, at jeg var lidt skuffet. Men her må jeg også slå fast, at det gælder promoveringen af filmen mere end selve indholdet. Når man slår filmen op på, at det er noget af det mest uhyggelige, vi har set i årtier, så skal den sateme kunne levere noget ekstraordinært. Det gør Blair Witch absolut ikke.

Den første lille time er det en fortælling, der bygger rammerne op for slutningen. Det er noget, jeg sætter pris på – selve opbygningen altså – og det er en vanvittigt slutning. På den rigtig gode måde.

Ja, når det kommer til slutningen, så er der altså virkelig knald på! Der er ikke plads til hverken tissepause eller popcorn spisning. Det handler faktisk primært om at huske at trække vejret nogenlunde regelmæssigt de sidste 20 minutter!

Hvis bare hele filmen havde kunne levere på dette niveau, så ville jeg være langt mere begejstret. For selvom jeg elsker opbygningen, så er der nu ikke noget som en begyndelse, der indleder med 110% skræk, så man ligesom er sat på plads fra starten. Drag Me to Hell og It Follows (uanset hvad man ellers synes om denne) er film, der indleder på denne måde.

Hvis en film skal være noget af det mest uhyggelige i nærmest umindelige tider, så skal der ikke gå knap en time med et par enkelte jump scares, før vi virkelig mærker uhyggen.

Var det nødvendigt med Blair Witch-elementet?

Det er svært helt at se, hvorfor dette partout skulle være en Blair Witch-film. For mig er det nemlig Blair Witch-elementet, der er det svage i historien. Og der er ingen grund til, at det ikke kunne være en anden skov og et andet “monster”. Eller rettere, der er ingen grund foruden den rent markedsføringmæssige, og promoveringshensyn er ikke ligefrem noget, der gør en film bedre.

Personligt, så ville jeg langt hellere have set den film, som man fornemmede i The Woods teaser traileren. En original film fra den geniale gyserduo bestående af instruktør Adam Wingard og manuskriptforfatter Simon Barrett, der har givet os You’re Next og været med til at skabe kortfilm i både V/H/S og The ABC’s of Death gyser kollektionerne.

Blair Witch

Når det så er sagt, så er der da en fantastisk nostalgisk følelse for os, der kan huske dengang The Blair Witch Project oprindeligt udkom. Og det er da skønt at en ny generation, kan få øjnene op for denne ikoniske gyserhistorie. Det er bare ikke fordi, vi ligefrem får noget nyt. Og da slet ikke i forhold til virkemidler. Der har andre film været langt mere nyskabende og innovative.

Found footage problematikkerne er til at få øje på

Jeg har set mange film, hvor “found footage” fungerer rigtig godt, men der er desværre også mange, hvor det ikke rigtig fungerer. Eksempelvis når personerne filmer meget præcist, mens de løber i sikkerhed. Det handler om at skabe troværdige rammer og ridse præmisserne op fra starten.

Cloverfield giver super mening, da man forstår, hvorfor de chokerede mennesker filmer, at jorden bliver invaderet af monstre. Desuden er der tider, hvor kameraet bare ligger, og vi må finde os i irriterende vinkler på det, der foregår. Sådan er præmisserne og nødvendigt for, at det virker ægte.

Blair Witch befinder vi os i nutiden, og derfor er vi ude i smarte kameraer. Eller rettere, så smarte er de bare heller ikke. Det primære kamera er en ret klodset sag, der sidder på øret i en form for kikset bluetooth lyttebøf. Og ja, det betyder, at kameraet hopper og danser, som vi kender det fra “gamle dage”. Her kan man passende spørge sig selv, hvorfor det nu er nødvendigt? Den skal forestille at foregå i 2014, og der var GoPro altså allerede på banen med deres stabile optagelser.

I øvrigt er der tidspunkter, hvor regner vælter ned eller personerne er smurt ind i mudder, men kameraet er knivskarpt. Selv når vådt hår meget tydeligt dækker hele kameraet, ser vi billeder fra dette kameras synsvinkel. Det er detaljer, men (igen!) det er en del af præmissen ved found footage, at man skal have styr på disse detaljer.

Derudover er det uvist hvem i alverden, der har klippet denne fortælling sammen til os?

Der er nemlig ret mange personer – og endnu flere kameraer – der har skabt de optagelser, der er klippet fint sammen til denne film. I fornævnte eksempel med Cloverfield ved man fra starten, at det er militæret, der har fundet diverse filmoptagelser og klippet det hele sammen for at skabe en tidslinie. I Blair Witch bliver det ikke forklaret – og der er bestemt heller ingen logisk forklaring.

Men… lad os nu bare slå det fast; Naturligvis skal du i biografen og se Blair Witch. Det er overordnet en solid film, der følger fint op på en kult horrorfilm. Og så er de sidste tyve minutter altså hardcore gys og skræk af den virkelig intense variant!

Blair Witch

Biografpremiere: 15-09-2016
DVD-premiere: 30-01-2017
Instruktør: Adam Wingard
Medvirkende: James Allen McCune, Callie Hernandez, Brandon Scott, Valorie Curry, Corbin Reid, Wes Robinson m.fl.

En gruppe college-studerende tager på udflugt i Black Hills skoven i Maryland for at finde frem til sandheden om James’ forsvundne søster, Heather, som mange mener er forbundet med Blair Witch. Til at starte med er gruppen håbefuld, især da nogle lokale tilbyder deres hjælp som guider i den mørke skov. Det ændrer sig dog efterhånden som den endeløse nat fortsætter, og de bliver forfulgt af en ond tilstedeværelse. Langsomt begynder de at indse, at legenden er både sand og mere grufuld end de kunne have forestillet sig.