Det bedste ved den første ‘Cabin Fever’ (2002) var – for mit eget vedkommende – helt sikkert den sjove og dejligt sorte humor, som gennemsyrede hele historien, så man fra starten vidste, at man bare kunne læne sig tilbage og lade sig underholde. Der blev ikke stillet krav til publikum, og der var intet kæmpe plot, der skulle lures eller nogen skurk, der skulle identificeres. Det var bare rendyrket horror-comedy, som var helt fantastisk underholdning.

Min store frygt var derfor om opfølgeren kunne holde niveauet fra den første film, eller om den ville blive endnu en svag 2’er. Eftersom instruktøren er Ti West, der stod bare den eminent udførte "early 80’s horror"-film ‘House of The Devil’ (2009) var der selvfølgelig også mulighed for, at filmen ville tage en helt anden retning. Derfor var min begejstring stor, da man allerede inden for de første to minutter ved, at der er beholdt alt det, der gjorde den første film så god. Og så er historien og de små detaljer bare kommet endnu mere frem, som man kunne forvente det, når Ti West er ved roret. Som det altid er tilfældet ved ham, så har han nemlig også været med til at skrive selve historien, så han virkelig kan stå bag projektet.

At det hele lykkes endnu en gang er bestemt også takket være et ekstremt velfungererende cast, der fungerer perfekt i deres samspil foruden at være spændende som individuelle karakterer. En af de mere irriterende karakterer kan man endda også sagtens klare – for mit vedkommende er det dog nok især fordi jeg husker ham så tydeligt fra ‘The Lost’, hvor han spillede den fantastisk enigmatiske (og komplet vanvittige) Ray Pye. ‘Cabin Fever 2’ er rendyrket underholdning endnu en gang. Det er sort humor, sindssyg morsomt og mindst ligeså ulækkert – man får nok lidt brækfornemmelser og lyst til at se væk pga. ulækre elementer, mere end det er uhygge og chok, der fremprovokerer de store reaktioner. Og selvom den ikke er HELT på højde med 1’eren, så slipper de rigtig godt af sted med denne 2’er.

Efter en omfattende re-redigering og re-shooting af producenterne anmodede  manuskriptforfatter/instruktør Ti West om at få sit navn fjernet fra filmen og erstattet med det populære pseudonym Alan Smithee. Da han ikke var medlem af DGA, blev hans anmodning afvist af producenterne, og han er stadig krediteret som filmens instruktør. West har siden dementeret det endelige produkt og hævdet, at det er mere et produkt af producenterne end hans eget.

(Originaltitel: Cabin Fever 2: Spring Break)

På DVD: 13-04-2010 (region 2, DK)
Genre: Gyser / Horror / Thriller