Er denne film horror? Nej, ikke synderligt. Men den er lavet af en dygtig instruktør, Joon-ho Bong, der står bag en af de bedste horrorfilm fra Korea (The Host fra 2006, der også blev den hidtil mest sete film i Korea), og nu har vi lovet en anmeldelse, så her kommer den. Det er jo heller ikke fordi, den er uden uhygge, og det er en fantastisk god film… bare mere henne i thriller og mysterie-afdelingen end egentlig horror.

Filmen bæres eminent af titelrollen, som jo er moderen. Hun vil gøre hvad som helst for at hjælpe sin søn, og er ikke bleg for at trække på tjenester eller andre smarte tricks, hun har oppe i ærmet. Hun er kærlig, bestemt og absolut ikke til at stoppe. Hye-ja Kim spiller rollen som moderen, og jeg ville ikke tvivle et sekund med at se en film, hvis hun havde en af hovedrollerne. Hun er virkelig i en klasse for sig. Og heldigvis har hun i ‘Mother’ fået en fantastisk manuskript at arbejde ud fra.

Det er en spændende historie, og selvom der er få chok – i forhold til horror forventninger – så sidder man på kanten af sædet. Og bare rolig, hvis du kaster dig ud i at se denne film – hvilket bestemt kan anbefales – så skal du nok hoppe i sædet et par gange også.

‘Mother’ var Sydkoreas officielle bidrag til “Bedste udenlandske film” ved Oscar-uddellingen her i 2010. Filmen har desuden vundet flere priser for bedste film samt bedste skuespillerinde mv.

(Originaltitel: Madeo)

Set til CPH PIX 2010