Det er i den grad svært at forklare eller definere Ben Wheatley’s nye film uden at skulle forklare hele plottet. Det er en kulsort horror-komedie, der faktisk næsten når et nyt plan. Ikke i forhold til horror-indholdet, der faktisk bare er helt enkle, voldsomme drab – og en snigende psykologisk uhygge er ikke til stede – men derimod i den grotesk sorte humor.

Hvis man har set et par britiske komedie-serier eller film, vil der uden tvivl være en hel del genkendelige ansigter i ‘Sightseers’. Der er en perlerække af skuespillere i castet, men de to hovedroller er altså helt i en klasse for sig. De er helt enormt almindelige på en vaskeægte frikadelle-dansk (dog i britisk udgave) måde, så man nærmest krummer tæer ved alle deres handlinger. De ser så kiksede og kedelige ud med nusset skæg på ham (!) og de værste soccer-mom jeans på hende. Og så er det jo dybt romantisk, at de ser et lys i hinanden på en måde, der vitterlig går ud over enhver forstand, da de hverken er charmerende eller særlig tiltalende på nogen måde rent personlighedsmæssigt.

Med andre ord, så leverer Alice Lowe (‘Hot Fuzz’) og Steve Oram de mest fantastiske pragtpræstationer i denne film. Og så er det oven i købet også disse to komiske genier, der har skrevet manuskriptet med yderligere input fra Amy Jump, der også var medforfatter på Ben Wheatley’s forrige film ‘Kill List’ (2011). Det er tydeligt, at Wheatley meget gerne samarbejder med velkendte ansigter – både Alice Lowe og Steve Oram var også med i ‘Kill List’ i mindre roller – og tydeligvis også vice versa. Det giver et fantastisk dynamisk samspil, og er en fornøjelse for publikum.

Skal der alligevel fremhæves de minusser, der trods alt var, så er det, at filmen bruger lidt for længe på at vise, hvor almindelige disse karakterer er. Det er en stor del af humoren, men sløver også fremdriften og energien undervejs, så filmen føles betydelig længere end den knap halvanden time, den reelt varer. Men det er helt fantastisk og kan varmt anbefales til alle med KULSORT humor!

(Originaltitel: Sightseers)

Biografpremiere: CPH PIX 2013
Genre: Kulsort komedie