En stærk instruktør og et eminent cast gør, at Snowpiercer bliver en fantastisk oplevelse udover det sædvanlige.

I år 2031 følger vi resterne af jordens befolkning ombord på toget Snowpiercer, efter en menneskeskabt istid har gjort jorden ubeboelig. Men som i et almindeligt samfund er der på toget også en social orden, hvor alle har hver sin plads i samfundet.

Det gør, at Snowpiercer bliver en symbolsk rejse fra det fattige helvede til det rige paradis, politisk ladet, men den undgår med nød og næppe at blive alt for belærende.

Filmen er instrueret af en af vores sydkoreanske favoritinstruktører Bong Joon-ho (The Host, Mother, Memories of Murder), der laver sin første internationale spillefilm. Han har ligeledes været med til at skrive manuskriptet.

Produktionen er i det hele taget fantastisk flot, og den hænger godt sammen med, at Snowpiercer er baseret på en grafisk novelle. Man må forvente, at Bong får sit internationalle gennembrud med denne film (ligesom Park Chan-wook, der i øvrigt er producer på filmen), når Snowpiercer engang får amerikansk premiere i år. Den har været længe undervejs, efter en masse bøvl om 20 minutters klipning af filmen efter ønske fra Harvey Weinstein (der ejer de amerikanske rettigheder), men det er blevet endegyldigt droppet, og filmen er nu på vej til USA i sin oprindelige form.

Udover de stærke kræfter bag filmen er det jo et fænomenalt cast, de har fået samlet sammen: Chris Evans, Octavia Spencer, Jamie Bell, John Hurt, Tilda Swinton, Song Kang-ho osv…

snowpiercer_tildaDer er altså mange grunde til at se denne film, men ingen bedre end muligheden for at opleve Tilda Swinton for fuld udblæsning. Hun er HELT eminent! Efter at have set traileren frygtede jeg lidt, at hendes karakter (Mason) ville bliver lige en tand over-the-top og stereotyp, men det sniger hun sig udenom på yderst elegant vist. Hun er en form for iron lady a la Margaret Thatcher på crack kombineret med Kjeld fra Olsen Banden. Det er smukt, sjovt og vanvittig underholdende.

De bedste scener i filmen foregår uden tvivl i klasseværelset, og når vores hovedperson, Curtis, mod slutningen fortæller sin historie. Klasseværelset er genialt for den helt fantastisk skæve humor, der illustrerer den deciderede hjernevaskning. Det er direkte sammenligneligt med hverdagen for børn, der vokser op i områder styret fuldstændig af religion og politisk ideologi – Fred Phelps og Jim Jones er perfekte eksempler på denne form for undervisning. Det bliver morsomt, fordi det er så grotesk, men samtidigt så skræmmende sandt. Curtis’ historie fortælles via en tilpas afdæmpet, men ekstremt stærk præstation fra Chris Evans.

snowpiercerDer tales en del koreansk i filmen og meget lidt af det oversættes. Personligt har jeg det fint med, at jeg er på niveau med filmens karakterer, der heller ikke forstår sproget, MEN det glipper lidt mod slutningen, hvor Curtis pludselig lader til at forstå en længere enetale – han både svarer og kommenterer i hvert fald på den – mens vi andre må klare os med fagter og lidt billeder. Det ødelægger intet for filmen som helhed, men fjerner lige præcis den acceptable præmisse for, at sproget ikke ellers oversættes; at vi er i samme båd som hovedpersonen, der heller intet forstår.

Biografpremiere: CPH PIX 2014
Genre: Thriller, Science Fiction, Action, Drama
Instruktør: Bong Joon-ho
Medvirkende: Chris Evans, Octavia Spencer, Jamie Bell, John Hurt, Alison Pill, Tilda Swinton, Song Kang-ho m.fl.

Filmen finder sted i en nær fremtid, hvor en ny istid har udryddet det meste af Jordens befolkning. Snowpiercer er et tog med Jordens få overlevende, der rejser rundt omkring i den kolde nye verden, mens et oprør er undervejs.