Den 11-årige pige Neve (spillet overbevisende af Missy Keating, datter er BoyZone medlem Ronan Keating) overlever som den eneste i sin familie en særdeles blodig hændelse i sit hjem, hvorefter naboparret tager hende til sig. Men Neve har svært ved at falde til, og de meget mærkelige hændelser, der var skyld i hele hendes families død, ser ud til at følge hende. Som publikum sidder man hurtigt og gætter på sammenhængen, og det er faktisk forfriskende, at man ikke ledes på vildspor, men bare får lov til at opleve en meget skræmmende verden gennem en lille piges øjne.

Dark Touch spiller på den skræmmende horrorstreng med creapy børn, og så alligevel er det også børn, der fra starten gøres til ofre. Når man så smider børnemishandling og den dystre irske landlighed oven i hatten, har man opskriften for en effektiv gyserfilm. Selvom der er en del effekter i filmen, så er det af den meget simple slags, og derfor er det på alle måder skuespillerne, der skal bære plottet og troværdigheden fra start til slut. Her er det især den lille Missy Keating, der leverer en fantastisk præstation, men også hendes plejeforældre (Padraic Delaney og Marcella Plunkett) giver en ekstra dimension, da man har stor sympati for deres frustrerende forsøg på at vise oprigtig omsorg, mens de selv kæmper med en stor tragedie.

Og så er det naturligvis i den grad en fornøjelse at kunne fremhæve det danske islæt i form af Charlotte Flyvholm, der spiller lille Neve’s social rådgiver, og er et helt igennemt sødmefyldt og nærmest engleagtigt menneske, i den lille piges meget voldsomme hverdag. Der er et fantastisk samspil mellem de to, som sikrer, at filmen ikke mister den nerve og røde tråd, som er altafgørende for plottets udvikling.

Filmen er instrueret af franske Marina de Van, der har prøvet horrorgenren før med hendes spillefilmsdebut In My Skin, og den kan på det varmeste anbefales, hvis man er til gys af den mere paranormale art – selvom det også er meget svært ikke at drage paralleller til ‘Carrie’-grundhistorien, når vi taler om yngre mennesker, der behandles hæsligt og altså har mere magt, end hvad man sådan lige skulle forvente.

Dark Touch vises kun en enkelt gang til Blodig Weekend 2013, så skynd dig at få fingrene i nogle billetter.

Biograf-premiere: 28-09-2013 (Blodig Weekend 2013)
Instruktør: Marina de Van