Jaume Balagueró – manden bag bl.a. [REC] og ‘Fragile’ – har skrevet og instrueret Dødens lejlighed, som endnu en gang viser, at der er en grund til, at Guillermo del Toro blev et respekteret navn i Hollywood, før han havde lavet engelsksprogede film.

Spansk-talende film har bare fundet sin egen stil, som hverken er for mystiske (som nogle japanske), eller for platte, som de billige eller smarte amerikanske.

Dødens lejlighed er visuelt flot film, som dog drives næsten 100% af den gode historie og det eminente skuespil. I denne film er “monstret” en umiddelbart almindelig kvinde, som kæmper for at holde sammen på sit hjem og sin hverdag. Men i sin kamp for det ‘normale’ er hun blev mildest talt skingrende sindssyg (hun spilles særdeles overbevisende af Nuria González).

Dermed bliver det også rendyrket uhygge, da kvinden i bund og grund minder om din kollega eller damen, man ser i toget morgenen efter at have set denne film… Det er lige til at blive paranoid over.

‘Dødens lejlighed’ er en del af den spanske ‘Films to keep you awake’-serie, men er altså nu udsendt som separat film også. Da den er del af førnævnte horror-kollektion varer den kun en times tid, men tiden udnyttes optimalt, så det gør såmænd ikke noget.

Alligevel kunne det være oplagt med en engelsk-sproget version, så det skulle ikke undre, om denne film pludselig dukker op i biograferne som amerikansk produktion. Og sker det, så tager vi da også den med – selvom amerikanerne ofte er så begejstret for de originale spanske, at de nærmest bare oversætter dem og laver en regulær genindspilning, som man så det med ‘[REC]’ og ‘Quarantine’.

Filmen er ét afsnit ud af 6 fra den spanske TV-serie ‘Películas para no dormir’ (Films to Keep You Awake).

(Originaltitel: Para entrar a vivir)

DVD/BD-premiere: 03-03-2009
Genre: Gyser / Horror / Thriller
Instr.: Jaume Balagueró
Medv.: Macarena Gómez, Nuria González, Adrià Collado, Ruth Díaz, m.fl.
Land: Spanien, 2006
Det unge par, Clara og Mario, venter barn og leder efter et nyt sted at bo, så da de får et tip om en stor, billig lejlighed, er de opsatte på at se den. Den faldefærdige bygning er dog langt fra, hvad de havde ønsket sig, men udlejeren overtaler parret til at følge med op. Alt for sent indser Clara at noget er helt galt og før hun ved af det ligger Mario bevidstløs i en blodpøl på gulvet. Clara flygter ind i en anden lejlighed, men det dystre hus rummer mere end én mørk hemmelighed…