Hvis bare du kan leve med, at der er en del mere komedie end gys i Freaks of Nature, så er det en rigtig god horror-comedy til aftenens underholdning.

Allerede i løbet af de første få scener, vil du komme til at se både almindelige mennesker, vampyrer, zombier og, nå ja, aliens. Kort sagt, så har Freaks of Nature samlet hele rækken af de mest kendte væsener fra gysergenren, men det primære virkemiddel i denne film er dog humoren. Det er der dog absolut intet galt med, og hele marketing-maskinen har altså tydeligt vist dette i alt fra plakat til trailer.

Der er desuden en herlig 80’er fornemmelse hele filmen igennem, og det er egentlig en coming-of-age historie (eller “dannelses” historie for at bruge et godt gammelt dansk udtryk). Altså, hvis ens coming-of-age historie vel og mærke udspiller sig i en verden, hvor venner og familie bliver zombier eller vampyrer. Og lige når verdenen har vænnet sig til dette, kommer aliens på besøg og laver rod i det hele.

Flere kendte ansigter med i Freaks of Nature

De tre primære roller spilles af Nicholas Braun (Poltergeist, 2015), Mackenzie Davis (The Martian) og Josh Fadem (Better Call Saul), der alle gør det virkelig godt. Især når det gælder de mere komiske elementer, men lige præcis Mackenzie Davis har altså også et par ret hjerteskærende scener. En meget stor årsag til, at du bør se Freaks of Nature, er dog den imponerende birolle besætning, hvor du bl.a. kan nyde Denis Leary, Keegan-Michael Key, Mae Whitman, Ed Westwick, Vanessa Hudgens, Joan Cusack og mange flere.

Manuskriptet er skrevet af Oren Uziel, der har en solid erfaring med kombinationen af komedie og action, da han var med til at skrive 22 Jump Street og er offentliggjort som en af manusforfatterne til den kommende Men In Black 4. Han kan dog også skrive de mere dystre manuskripter, og er således manden bag den kommende God Particle. Det er en af J.J. Abrams’ produktioner, som allerede har været en tur gennem rygtemøllen, da flere mistænker, det reelt er den næste Cloverfield film.

Robbie Pickering har instrueret Freaks of Nature, og dette er kun hans anden spillefilm, men hermed har han da vist en stærk forkærlighed for både gys og – i særdeleshed – komedie, så han kunne snildt ende med at være den, der laver den næste fantastiske horror-comedy. Jeg synes personligt, at denne film tåler en sammenligning med Scouts Guide to the Zombie Apocalypse, men der kan dog ikke herske nogen tvivl om, at i den sammenligning er Freaks of Nature ikke helt oppe på samme niveau. Den er dog godt på vej, så forhåbentlig bliver Pickerings næste projekt endnu tættere derpå.

Freaks of Nature er ude på DVD, Blu-Ray og via streaming nu.

DVD-premiere: 08-04-2016
Genre: Horror, Komedie
Instruktør: Robbie Pickering
Medvirkende: Mackenzie Davis, Ed Westwick, Joan Cusack, Vanessa Hudgens, Keegan-Michael Key, Denis Leary m.fl.

I byen Dillford lever mennesker, vampyrer og zombier side om side og i fred – indtil der kommer en invasion af rumvæsener. 3 teenagere; et menneske, en vampyr og en zombie, må gå sammen for at finde en måde, de kan komme af med “gæsterne” på.