Ouija er en gyserfilm, der kun lige leverer det, den skal – og især 2 skuespilpræstationer trækker oplevelsen gevaldigt opad. Læs vores anmeldelse her!

Det var ikke ligefrem med de allerstørste forventninger, at vi satte os til at se Ouija. Godt nok er der allerede bestilt en opfølger, men jungletrommerne har ikke varslet noget videre godt – i hvert fald ikke, når man lytter til trommerne i vores horrorverden.

Og man forstår da også ret hurtigt, at der er tale om teenage-horror på den lidt for dumme måde. Med andre ord ser vi folk, der opfører sig præcis, som Wes Craven altid har lært os (via bl.a. Scream karakterernes kommentarer og huskeregler), at man ikke skal gøre. Dette gør helt enkelt, at hele forudsætningen for plottet er så søgt, at man næsten ikke kan holde det ud.

Når filmen alligevel ikke får en bundkarakter, så er der fordi, der er formildende omstændigheder undervejs. Effekterne er faktisk helt udmærkede, lydbilledet fungerer rigtigt fint som en horror-skabende karakter, og der er nogle gode chok undervejs. Man kan gætte meget – alt for meget – inden tingene sker. Men det bliver i det mindste gennemført, og den røde tråd holder hele vejen igennem.

Og lad os bare være helt ærlige, to af stjernerne kommer udelukkende fra to skuespilpræstationer. Olivia Cooke (kendt fra Bates Motel og The Quiet Ones) spiller hovedrollen og leverer en imponerende overraskende præstation med uhyggeligt utroværdige replikker og historieudvikling.

Derudover er filmens overraskelse og helt store perle: Lin Shaye (Insidious-trilogien og såmænd også Wes Craven’s A Nightmare on Elm Street), der momentvis trækker filmen op på et langt højere niveau, end den fortjener. Første gang hun dukkede op på skærmen, glemte vi pludselig alt om at rulle med øjnene over platte replikker og dumme plots. I stedet sad vi helt stille og blev suget ind i hendes fortælling. Hun er sgu ren horror-magi, den lille gyser trunte.

Ouija – Anmeldelse

Ouija er instrueret af Stiles White, der med denne gyserfilm har sin instruktørdebut. Manuskriptet har han også været med til at skrive sammen med Juliet Snowden. De to har tidligere skrevet bl.a. The Possesion (2012) og Boogeyman (2005) sammen, så de er vant til at arbejde i genren.

Dette er dog umiddelbart deres svageste manuskript, og det er naturligvis ret ærgerligt at starte sin instruktør-karriere med dette. Men eftersom der kommer en Ouija 2, kan det vel ikke være så ringe endda.

DVD-premiere: 2. oktober 2015
Netflix-premiere: 31. december 2020
Genre: Horror, Thriller