Hmm… hvor skal man dog starte. Traileren til ’Skyline’ gjorde, at vi faktisk havde glædet os til at se denne film. Men hold da helt ferie, hvor blev vi skuffede! ’Skyline’ er en rodet affære, og faktisk var vi lige ved at falde i søvn flere gange undervejs, da historien absolut er svag.

I starten tror man egentlig på, at dette nok skal blive godt, men lynhurtigt viser det sig, at historien (og dermed filmen) absolut ikke kommer nogen vegne. Jeg er ellers forholdsvis nem at begejstre med denne type dommedagsfilm, da jeg synes, det er fascinerende at følge karakterernes reaktionsmønstre og rationaliseringer, men selv dette er der ikke meget af. Altså, hvis jeg skal være helt ærlig, så tænker man sgu, at mennesket alligevel ikke har nogen fremtid, hvis det bedste vi kan mønstre, er de reaktioner vi ser i filmen. Så dø dog, og lad os andre komme videre i livet, for det her var da drænende.

Det virker mest af alt som en afgangsfilm fra en mindre filmskole, da både historie og kvalitet i selve produktionen tydeligvis mangler seriøs professionalisme. Derfor kan det undre, at det er relativt øvede kræfter, der står bag filmen. Instruktionen står brødrene Colin og Greg Strause for, og de har tidligere lavet ’AVPR: Alien vs. Predator – Requiem’ (2007). Derudover har de arbejdet med visual effects på over 60 film (inklusiv kæmpe blockbusters som ’Titanic’, ’300’ og ’Avatar’), men der er bare ingen energi i effekterne i ’Skyline’ – selvom de dog er flotte og imponerende – så heller ikke her løftes filmen. Også manuskriptforfatterne Joshua Cordes og Liam O’Donnell stammer fra Visual Effects afdelingen og har arbejdet på mange film sammen med brødrene Strause, men dette fælles projekt har desværre slået fejl.

Den primære hovedrolle spilles af Eric Balfour, som normalt løfter de fleste film, på sin noget særprægede og skæve måde, men der var jo intet at arbejde med. Balfour har været med i et hav af horrorfilm, thrillere og TV serier, og han giver da også filmen bare en smule energi og relevans, men det er mest af alt synd for ham, at han blev fanget i denne produktion.

En interessant detalje ved filmens budget på 10,5 mio. dollars er, at selve produktionen kun fik 500.000 dollars, mens de resterende 10 mio. dollars gik til efterfølgende digitale effekter. Og lige præcis her skal filmens helt grundlæggende problem nok findes, så lad os håbe det bliver bedre næste gang, gutterne slår sig sammen og skal lave en fed film fuld af effekter: Sørg for at fundamentet er på plads, før der sminkes løs på det, der ellers blot er en dødssejler.

Trivia

Filmens beskedne budget på 10,5 mio. dollars blev hentet hjem på åbningsweekenden i USA, hvor filmen hentede knap 11,7 mio. dollars i billetsalg.

(Originaltitel: Skyline)DVD/Blu-ray: 19-04-2011