Anmeldelse

Dette er ikke en typisk horrorfilm, selvom der både er det overnaturlige og en form for monster med. Det er nemlig en meget mere dramatisk og karakterdrevet film, end man normalt ville forvente fra denne genre. Og det er absolut ikke negativt! Man skal nok bare vide, hvad man går ind til, da det er en elegant og vanvittig fascinerende fortælling, men altså ikke det store adrenalin us. Den mest oplagte sammenligning kunne være til Låt den rätte komma in, når vi taler stemning og fremdrift, så det er altså på den virkelig gode måde.

Historien udspiller sig primært i en lille by i syditalien, så der er lækker mad og vin samt de smukkeste udsigter – lige den slags man drømmer om en grå november dag i Danmark – som bagtæppe for fortællingen, men det er altså alligevel karaktererne, der hele tiden holder ens interesse. Hovedrollen spilles af Lou Taylor Pucci, der bl.a. spillede med i Evil Dead remaken fra 2013 og Carriers (2009), så det er et dejlig velkendt ansigt. Han er afdæmpet, troværdig og en helt igennem boy-next-door type, der gør hele historien meget nem at relatere sig til.

Den anden primære rolle spilles af tyske Nadia Hilker, som jeg ikke umiddelbart har set før, men eftersom hun også skal være med i tredie og fjerde film af The Divergent-filmserien, så er hun sikkert godt på vej til at blive et mere velkendt ansigt. Hun er også helt fortryllende i Spring, hvor hun er perfekt som et verdensmenneske, der ikke rigtig hører hjemme nogen steder, men samtidig begår sig hjemmevant alle steder. Man forstår meget nemt, hvordan disse to personer tiltrækkes af hinanden, og det er grundlæggende for hele filmens plot.

Filmen er skrevet af Justin Benson, der tidligere har skrevet Resolution og en af V/H/S: Viral segmenterne. Begge film, som han i øvrigt også instruerede sammen med Aaron Moorhead, præcis ligesom de to også har instrueret denne film. De er en meget anderledes horror-duo, der kommer med et anderledes, men altid dybt fascinerende bud på noget alternativt til vores genre. Spring er ingen undtagelse, og den kan ikke anbefales nok – det er ikke uden grund, at den har vundet flere priser ved diverse filmfestivaler.

DVD-premiere: 19-11-2015
Genre: Horror, Science Fiction, Romantik
Instruktør: Justin Benson, Aaron Moorhead
Medvirkende: Lou Taylor Pucci, Nadia Hilker, Vanessa Bednar m.fl.

Da Evan ryger i et barslagsmål, der eskalerer ud af kontrol, går alt galt for den unge mand. Politiet er ude efter ham, og han beslutter sig for at flygte til Europa, nærmere bestemt den italienske kyst, for at starte på en frisk. Vel ankommet møder han Louise, en mørk skønhed, som han forelsker sig hovedkuls i. Men der er et eller andet uforklarligt galt med Louise. Noget frygteligt og dødbringende…