Lad mig først slå fast, at denne film på ingen måde er dårlig. Den adskiller sig bare heller ikke fra mængden, og bliver derfor lidt ligegyldig. Det kan egentlig være en lige så stor synd som at lave en dårlig film.

Tempoet er ikke det hurtigste, men de forskellige twists og den løbende plotudvikling formår at fastholde ens interesse. Egentlige gys er der ikke mange af, men den lægger sig tydeligvis meget op ad Hitchcocks virkemidler – dog uden samme resultat.

Der er bare for meget tv-film over den – på den dårlige måde, da TV-film ikke altid behøver at være en skidt ting. Men den er også lavet som en direkte-til-DVD film, så budgettet har nok heller ikke været overvældende. De har dog ikke sparet på kendte skuespillere, så det kan undre en lidt, at resultatet ikke er blevet bedre.

En kort opsummering; Hvis du blot skal have lidt halv-spændende underholdning en trist søndag aften, så er ‘The Lodger’ udemærket – man skal bare ikke sætte forventningerne for højt.

Genre: Krimi, Thriller
Instruktør: David Ondaatje
Medvirkende: Simon Baker, Alfred Molina, Hope Davis, Shane West, m.fl.

Fortællingen, som inspirerede Alfred Hitchcock’s “The Lodger”, danner også grundlag for denne thriller, hvor en kvinde (Hope Davis), tager en ny lejer (Simon Baker) ind, som er meget privat og ofte forsvinder om aftenen. Samtidig er en seriemorder løs i området, hvor byens prostituerede kvinder bliver brutalt myrdet. Efter de første par mord bliver det helt tydeligt, at seriemorderen er i gang med at genskabe de legendariske mord begået af Jack the Ripper.