The Void er vild, vanvittig og dejligt uforudsigelig. Man sidder på kanten af sædet, og der er ingen udvej, selvom karakterne kæmper for deres liv!

Jeg anede ikke, hvad jeg skulle forvente af The Void, men jeg fik alletiders lækre overraskelse. Der er bare visse gyserfilm, der rammer genren lige i solar plexus, og for mig er The Void altså en af dem.

Der var overraskelser og gode plot-twists undervejs, så underholdningen er i top. Oven i købet skete det kun få gange, at jeg synes, karakterne opførte sig lidt åndssvagt. Men så er der altså heller ikke mere dårligt at sige om filmen.

The Void har i øvrigt den meget sigende tagline “There is a Hell. This is worse!” og det er faktisk uhyggeligt rammende. Altså, på den gode måde. Ingen spydigheder herfra.

Der er ingen udvej for filmens karakterer, og ingen nem måde at kæmpe mod væsenerne i filmen.


The Void er en skøn “creature feature” hyldest

Og når nu vi er ved filmens væsner, så kan man ikke lade være med at tænke på de gode monsterfilm fra 1980’erne. Filmen er en lang hyldest til de såkaldte “creature features” gyserfilm fra det vilde gyser-årti. Altså, lige med den bonusdetalje, at The Void er langt mere dyster.

Det er da også derfor, man ikke sådan lige slipper filmen, når den slutter. Der er ikke noget stort brag af en slutning, men mere et blik ind i mørket, som lader dig fortsætte oplevelsen lidt længere. Eller rettere, filmen slutter ret vildt og voldsomt, men dog ikke helt definitivt.

Pointen er dog hele vejen igennem den samme: Der er ingen udvej!

The Void anmeldelse - Blodig Weekend 2017

Når først du er fanget i det helvede, The Void reelt omhandler, så kan du godt kysse dit liv farvel. Som publikum til alle disse karakterers ulykker, så kan man dog godt sidde og godte sig over deres uheldige omstændigheder. For det er godt nok underholdende at se på!

For mig var det især de fantastiske effekter, der skaber den gode oplevelse. I stedet for at være fyldt med de computer-skabte effekter (CGI) af den billige og halvdårlige slags, så får vi “ægte” effekter, der er bygget til formålet. Det virker bare mere effektivt og voldsomt, da det ikke ligner en computerspil.

Velkommen til en ny kult

Jeg elsker historier med udgangspunkt i kult-mentaliteten. Måske er det fordi, der findes diverse kult-grupper (om så de grunder i religion eller ideologi), og der sker løbende vanvittige ting i disse kulter. Derfor virker det bare mere realistisk. Man kan i hvert fald ikke nægte, at mange mennesker har måtte lade livet efter at være blevet fanget i en kult. Om så det er Jonestown eller Charles Manson, så er der eksempler nok på både diverse overgreb og dødsfald som resultatet.

The Void anmeldelse - Blodig Weekend 2017

Nu er det dog ikke sådan, at The Void primært handler om kult-mentaliteten. Det er dog et godt virkemiddel, når en relativt stor gruppe mennesker iført deres kult-rober, omringer det hospital, hvor filmens karakterer er fanget.

Helt ærligt, hvem har lige lyst til at tage kampen op med dem? Et eller andet sted, så ved man jo godt, at nogen der står i uniform udenfor et hospital midt om natten, nok har givet deres liv til dette formål. Og er man klar til at dø, så er man nok også klar til at slå ihjel. Især når man står med en kniv i hånden og truer folk!

De fleste gyserfans vil nyde The Void

Uanset om du er til mørke og psykologiske gyserfilm, eller den mere blodigt voldsomme variant, så bør du blive underholdt af The Void. Med undtagelse af Kenneth Welsh (The Exorcism of Emily Rose), skal du dog ikke forvente, at der er mange genkendelige ansigter. Til gengæld leverer de alle solide præstationer.

The Void anmeldelse - Blodig Weekend 2017

The Void er både skrevet og instrueret af Jeremy Gillespie og Steven Kostanski. Denne gyser powerduo har allerede arbejdet på en del gyserfilm i løbet af årene. Jeremy Gillespie har arbejdet som assisterende art director på film som Pacific Rim og RoboCop (2014). Steven Kosanski har arbejdet med special makeup effects på Crimson PeakClown og vandt desuden en Best Make-Up pris ved Sitges Film Festivalen i 2011. Han vandt prisen for The Divide, som i hvert fald også er en grotesk dyster film.

Derudover har de begge arbejdet på Suicide Squad og, nå ja, så arbejder de på en kommende gyserfilm, der hedder It. Det er vel nærmest den pt. mest ventede gyserfilm for mange!

Med andre ord har de to herrer altså arbejdet meget med den visuelle stil på en række produkter, hvor netop dette er lykkedes. Også når filmene som helhed ikke nødvendigvis har været så vellykkede – ja, jeg tænker ret specifikt på Suicide Squad.

I alle tilfælde har Gillespie og Kosanski fået rigtig godt greb om det at lave hele produktion. Det er da heller ikke deres første film, da de tidligere har lavet et par produktioner. Herunder W for Wish indslaget til ABC’s of Death 2. Uanset hvad de kaster sig over næste gang, så vil vi i hvert fald give det en chance efter det, de har fået skabt med The Void.

Fakta

Biografpremiere: Blodig weekend 2017
DVD-premiere: 07-04-2017
Genre: Horror
Instruktør: Jeremy Gillespie, Steven Kostanski
Medvirkende: Ellen Wong, Kathleen Munroe, Kenneth Welsh m.fl.

Resumé
Mens patruljebetjenten Daniel Carter er på en rutinetur, støder han på en blodig skikkelse, der humper afsted på en øde vej. Han skynder sig at få den unge mand på et nærliggende hospital, men her oplever han, at patienten og personalet forvandler sig til noget umenneskeligt.
Vores bedømmelse: