Total Recall anno 2012 leverer underholdning af Hollywoods bedste action-skuffe med stærke kvindelige karakterer!

Det skal siges, at jeg har set den originale ‘Total Recall’ mange gange, siden jeg var en lille pige. Rigtig mange gange! Så selvom jeg ikke genså den lige inden den nye version, var det stadig let for mig at fange et par referencer til den originale.

Og jeg må sige, at den slags elsker jeg, for så er det lidt ligesom at være med i filmagernes lille klub, hvor det nye og gamle hænger sammen. Men især også fordi, dette på alle måder ellers er en meget anderledes film. Den følger mere Philip K. Dick’s korthistorie “We Can Remember It for You Wholesale” end den forrige film. Vi tager ikke til Mars, og der er meget mere fokus på, hvordan tilstanden er på Jorden.

Jeg synes, det var fascinerende at opleve de to beboelige steder og de nye transportmidler, som på sin vis virker meget nærmere vores hverdag og potentielle virkelighed, end den Mars-tur vi kom ud på med Schwarzenegger. Science Fiction er pludselig blevet mere realistisk… hvilket på sin vis også er lidt spooky. Og samtidig også virkelig cool!

Kvinderne er de virkelige stjerner

Filmen bæres naturligvis i stor stil af Colin Farrell, men han er jo i den underlige tilstand, hvor han ikke helt ved, hvem han er, så på den måde er han ikke den stærkeste og mest håndgribelige karakter – selvom han fysisk er i super form og er central i flere fantastiske actionscener.

Men de virkelige stjerner i denne film er de to kvinder, der spiller hhv. hans falske kone (Kate Beckinsale) og hans store kærlighed (Jessica Biel). Og præcis som Sharon Stone altså var en rigtig kick-ass bitch i den originale, så er det Kate Beckinsale, der har den absolut sejeste rolle i denne film.

Hendes portræt af karakteren minder på mange måder om Angelina Jolie i ‘Salt’, da man får sympati med hende, selvom man er meget i tvivl om, hvor pokker man har hende – og hun er sgu lidt af en rebel fanget i midten, så man holder også lidt med hende. Jeg gjorde i hvert fald. Hun var simpelthen så fantastisk, at hun ejede hvert sekund, hun var med i billedet.

Instruktionen er varetaget at Len Wiseman, der også stod bag de to første ‘Underworld‘-film i hhv. 2003 og 2006 (det var også her, han mødte Kate Beckinsale, som han siden er blevet gift med) og ‘Die Hard 4.0’ i 2007. Så han er godt vant til solid action og super seje helte og skurke af begge køn.

Dette er også bundsolid action med eminente effekter og helt fantastiske actionscener! Den varede måske lige et kvarter længere end nødvendigt, men det er aldrig sådan, at man sidder og keder sig.

Jeg kommer med garanti også til at se denne version af ‘Total Recall’ flere gange, også selvom jeg må indrømme, at der ikke var noget nyt og innovativt ved den. Det var bare VIRKELIG lækker underholdning af Hollywoods bedste action-skuffe!

Biografpremiere: 09-08-2012
Genre: Science Fiction | Action
Instr.: Len Wiseman
Medv.: Colin Farrell, Kate Beckinsale, Jessica Biel, Bill Nighy m.fl.
Land: USA, 2012

Selvom Douglas Quaid lever et tilsyneladende tilfredsstillende liv med et fast job og en lækker kone, så savner han noget. Derfor beslutter han sig for at opsøge et Recall-center, hvor man kan få implanteret minder om et andet liv. Men noget går helt galt, og pludselig står Quaid i et baghold og beskyldes for at være spion. Hele den verden han kender, ramler ned om ørene på ham, og snart er han på flugt fra en gruppe agenter, inklusiv hans egen kone, der alle vil have ham elimineret.