Vi har fat i en dejlig konceptstærk gyser, der har et meget enkelt plot og holder sig op ad dette uden nogen slinger i valsen. Man sidder og prøver at gætte med undervejs. Og jeg holdt mig da heller ikke tilbage fra at råbe gode råd ad skærmen – for det er som at være fanget i en labyrint, hvor man kan se udgangen, men hele tiden ender på en blind vej. Og i denne film er der altid en morder, der står lige i røven af dig, når du pludselig rammer muren.

Jeg har længe haft en forkærlighed for spansksprogede film. Både vores europæiske brødre og søstre i Spanien samt diverse Mellem- og Sydamerikanske lande har altid fået et eminent godt greb om netop horror og thriller-genren.

Der spares sjældent på blod, vold og splat, men det er aldrig rigtig det dominerende, da det psykologiske spil styrer plot i disse karakterdrevne film. I denne omgang er det en Colombiansk produktion, hvilket vi ikke ser meget til på disse bredegrader, men hvis Wake up and die er nogen indikation for, hvad de kan leverer, så vil jeg da gerne kigge nærmere på deres filmudbud.

Instruktørdebutant i Wake Up and Die

Filmen er både skrevet og instrueret af Miguel Urrutia, og det er oven i købet hans instruktørdebut. Han havde dog fået filmatiseret et enkelt manuskript før denne, der dog var en dokumentar.

Han er såmænd også producer på filmen, der ved Gud også føles som et ægte “labour of love” fra en mand, der tidligere har arbejdet med alverdens tekniske elementer af filmproduktion inklusiv special effects, klipning og som fotograf.

De to hovedroller spilles af Andrea Montenegro og Luis Fernando Bohórquez, og jeg kan ikke huske at have set dem i noget som helst før, selvom de begge har solide karrierer bag sig. Ikke mindst i TV, men det er naturligvis ikke lige noget, vi normalt vil have set her i Europa. De er dog begge ualmindeligt velspillende, og det er fascinerende at se, hvordan magtbalancen løbende skifter mellem de to karakterer, efterhånden som de svage punkter udstilles, og jægeren bliver den jagede.

Jeg kunne sagtens forestille mig, at denne film får en amerikansk remake på et tidspunkt, og det ville faktisk passe mig helt fint. Jeg tror dog næppe, den vil blive meget bedre end denne, der er lavet på et begrænset budget og med helt enkle virkemidler.

Plottet er dog bare så knivskarpt lækkert, at jeg hjertens gerne ville opleve en alternativ version med samme udgangspunkt.

(Originaltitel: Volver a morir)

DVD: 18. juni 2013