Jeg gik ind til denne film med forventningen om fin og solid underholdning, men egentlig hverken mere eller mindre. Men hvad jeg fik var noget helt andet. Historien er fin nok, da den er helt i tråd med universet – både fra første ‘Ghost Rider’-film og mange andre filmatiseringer af tegneserier.

Effekterne er lækre, gennemførte og bidrager på alle måder til underholdningsfaktoren. Der er absolut ikke noget at sætte en finger på, og de bidrager også til at understrege mange elementer af plottet.

Men… Nicolas Cage! Jeg ved ikke, om han har haft et psykotisk sammenbrud, eller om det er en stor prank, han tror, han er med i. Alle de spøjse og skæve elementer, han tog med i karakteren i første film, er nu ført helt ud på et fuldstændig sindssygt overdrev. Man kan sammenligne det med forskellen mellem Christian Bale’s Batman stemme i første og anden film – bare søg på YouTube, og du vil hurtigt finde et hav af spøjse videoer, der laver solid spas med det faktum, at man ikke kan høre, hvad manden siger. I denne film er det som om, man har fundet en tilfældig overgearet knægt og bare bedt ham om at opføre sig fuldstændig vanvittigt.

Han er – sjovt nok, eftersom han har titelrollen – heller ikke så frygtelig meget med i filmen. Det er flere andre skuespillere til gengæld, og de leverer en betydelig bedre præstation. Italienske Violante Placido, der har den vel nok største birolle, er dog ikke så pokkers inspirerende. Men til gengæld bør især Ciarán Hinds bør fremhæves. Han løfter alene filmens niveau betydeligt op og reder ret meget.

Jeg ved ikke, hvor pokker det er gået galt, men instruktørerne Brian Taylor og Mark Neveldine har tidligere lavet bl.a. ‘Gamer’ og ‘Crank’, så resultatet burde have været meget bedre. Potentialet er der i hvert fald fra deres side, men måske Cage prøvede at efterligne Statham’s crazy ‘Crank’ opførsel, og det havde han ikke behøvet – og han kunne heller ikke.

(Originaltitel: Ghost Rider: Spirit of Vengeance)

DVD/Blu-ray: 26-06-2012
Genre: Thriller | Action | Fantasy