As Above, So Below er i den gode ende af found footage-gyserfilm skalaen.

Personligt elsker jeg ofte “found footage” film, men der har bestemt også været en hel del virkelig ringe film i denne niche. Jeg var meget i tvivl om, hvor As Above, So Below ville ende på skalaen, men heldigvis ligger den i den rigtig gode ende.

Helt indledningsvist får vi en god indsigt i de forskellige karakterer, hvilket gør, at vi undgår de mest stereotype og/eller kedelige personer, da man reelt har en forståelse for dem fra starten. Allerede på dette område, er As Above, So Below milevidt foran flere andre i samme genre.

Foruden deciderede “found footage” film, så har der også været en hel del “klaustrofobiske” horror-film, hvor personerne er fanget i grotter, i sneen eller – som her – under Paris i de berømte og berygtede katakomber. For mig er en af de bedste film i denne genre, den fantastiske The Descent af Neil Marshall fra 2005, og på et tidspunkt er der faktisk en scene, der nærmest virker som en hyldest til netop denne film. Dog er der absolut ikke ellers nogen lighed med filmen, andet end at persongalleriet er spændende, og historien fanger og hele tiden udvikler sig på nye skæve måder.

Det er af samme årsager ikke en behagelig film, da man ikke helt ved, hvor den er på vej hen, men det er en utrolig force. Og så er personernes motiver meget rene, og der er ikke noget underligt eller forceret i udviklingen, der hele tiden er tro mod deres grundlæggende karaktertræk. Og da sceneriet i det meste af filmen foregår under jorden, så er det altså karaktererne, der skal stå for at fortælle historien og holde spændingen ved lige.

Castet er relativt ukendt, men vi har da set f.eks. dokumentar-fotografen før. Det er nemlig Edwin Hodge, der tilbragte det meste af The Purge med at være bundet til en stol (og faktisk var noget af det bedste ved den film).  Og Ben Feldman, som bl.a. er kendt fra en af de bedste (og dyreste) found footage film, Cloverfield, spiller også en vigtig rolle.

Den primære hovedperson, Scarlett, spillet af Perdita Weeks, der har lavet utrolig meget TV (primært big-budget miniserier), men har dog også lavet horrorfilm tidligere, da hun var med i Prowl fra 2010. Hun er spot-on hele vejen igennem, så vi håber da, at hun kaster sig over meget mere horror i fremtiden. Hendes karakter er lidt som en kvindelig Indiana Jones, og filmen er faktisk  eventyragtig og læner sig op af stilen fra The Mummy. Og det fungerer meget godt i kombination med found footage-stilen.

Filmen er skrevet og instrueret af John ErickDowdle (manuskriptet er dog lavet sammen med Drew Dowdle), der også lavede Quarantine, der var den amerikanske genindspilning af [REC]. Ikke at en genindspilning var nødvendig, men jeg var personligt glad for, at man holdt sig så tæt op ad originalen, der jo allerede var fantastisk. I alle tilfælde, så er Dowdle-brødrene altså virkelig gode til at lave karakter-drevne horrorfilm, der leverer varen.

As Above, So Below ligger et sted mellem 4 og 5 splatter, men historien går en smule i ring, så vi ender på 4 splatter.

Fakta

DVD-premiere: 20-03-2015
Genre: Horror, Thriller
Instruktør: John Erick Dowdle
Medvirkende: Ben Feldman, Perdita Weeks, Edwin Hodge m.fl.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.