ASH er en ny sci-fi-gyserfilm, som jeg havde forventet meget mere af, end den kunne levere. Eiza González spiller hovedrollen, og det er bestemt ikke hendes skyld, at den ikke fungerede for mig. I stedet er det den meget lille historie og det forkerte fokus. Læs vores fulde anmeldelse af Ash (2025) her!
ASH er en ny sci-fi-gyserfilm, der er kommet på Prime Video i Danmark. Jeg må desværre sige, at jeg ikke kan anbefale at se den.
Måske lige bortset fra det faktum, at den har virkelig flotte praktiske effekter. Der er generelt også masser af lækre visuelle detaljer. Faktisk synes fokus at være alt for meget på stil frem for substans, og dét gør sjældent en film god.
Læs videre på vores anmeldelse af Ash (2025) nedenfor. Du kan finde den på Prime Video!
Rum-body-horror og praktiske effekter
I Ash er vi på en mystisk planet, der bliver undersøgt for kolonisering (i stil med, men dog i meget mindre skala end i, Mickey 17). Her vågner Riya (Eiza González) op med alvorligt hukommelsestab og finder sin besætning slagtet.
En mand ved navn Brion (Aaron Paul) ankommer for at hjælpe, men noget er helt galt.
Dette er en sci-fi-film med et psykologisk gyser- og thriller-aspekt, som jeg dog synes manglede i de fleste henseender. Alle skuespillere – især Eiza Gonzalez – forsøger at gøre historien troværdig, men den føles bare meget flad eller påtvunget.
De praktiske effekter var dog en fin detalje. Dét holder jeg gerne fast i.
Selvom jeg elsker det, når en bodyhorror-gyserfilm bruger praktiske effekter, er Ash et godt eksempel på, at jeg har brug for meget mere end det, for virkelig at nyde en film. Mest af alt har jeg brug for en god og stærk historie, der så understøttes af lækre practical effects.
Ash leverer slet ikke på det punkt for mig. Ikke engang tæt på.
Det er en sammenblanding af forskellige scener, der konstant vises i forkert rækkefølge via flashbacks og minder, der dukker op i korte øjeblikke af klarhed. Resultatet er en enorm mangel på klarhed for seeren, hvilket er en skam, da der er en god historie derinde et sted.
Tror jeg nok.

Stumpetop i rummet
Jeg tror, mange af os kan være enige om, at Eiza González er en smuk kvinde. Jeg har set hende i mange film, og hun kan være en sand kamæleon, når rollen kræver det. Med Ash ser rollen grundlæggende ud til at kræve, at hun har stumpetop på.
Mens andre (ikke mindst de mandlige karakterer) har mere klodsede rumdragter på, ser alle outfits på Eiza González (3 Body Problem) ud til at være malet på. Nærmest som om, hun er til audition på en ny Tomb Raider-film.
Jeg kunne kun tænke, at filmens titel mere passende kunne have været “Crop Tops in Space”, da denne beklædningsgenstand virker som en meget vigtig del af historien.
Måske er dette bare min indie (og danske) filmoplevelse, der gør at jeg har været overeksponeret. Men helt ærligt, kan vi snart pensionere, eller i hvert fald skrue ned for, neon-belysningen?! Det konstante blå og lyserøde lys er ved at blive godt trættende.
Nicolas Winding Refn brugte det lidt til Drive (2011) og meget til Only God Forgives (2013) og The Neon Demon (2016). Faktisk bruger han det stadig (selv når han ikke burde), ligesom mange andre.
Nogle gange virker det, men alt for ofte giver det ikke meget mening.
I stedet er det en forvirret måde at forsøge at fremkalde følelser og symbolik på. For Ash blev det (på en måde) forklaret som nødbelysning, men så ser man lamper og hylder i baggrunden med normalt varmt hvidt lys. Og så køber jeg den simpelthen bare ikke.
Se Ash på Prime Video
Instruktør og komponist på Ash er Flying Lotus (V/H/S/99), som ikke leverede, hvad jeg håbede eller forventede af denne film. Eller rettere sagt, jeg forventede ikke for meget baseret på traileren, som ikke gjorde meget for mig.
Men efter at have læst anmeldelser fra festivalvisningerne, fik jeg mine forhåbninger op.
Dét var en stor fejltagelse.
Uanset om det er manuskriptet fra Jonni Remmler eller instruktionen fra Flying Lotus (ja, det hedder han altså), fungerede Ash bare ikke for mig. Det faktum, at hele filmen primært byder på en kvinde i for småt tøj, hjalp ikke.
I stedet var det endnu et eksempel på, at form blev sat langt over indhold. Resultatet er en smuk film med ikke nær nok historie til at holde mig interesseret i særlig lang tid. En af producerene er endda Neill Blomkamp (District 9), men jeg kan slet ikke se ham i denne.
Eiza González fortjener så meget bedre end dette. Se film som I Care a Lot eller Baby Driver for at se, hvad hun kan levere, når hun får bedre materiale. Selv Alita: Battle Angel viser hendes evner bedre frem end denne.
Ash kan ses på Prime Video i Danmark nu.
FAKTA
Instruktør: Flying Lotus
Manuskript: Jonni Remmler
Medvirkende: Eiza González, Aaron Paul, Iko Uwais, Kate Elliott, Beulah Koale, Flying Lotus
Plot
Ash er en science fiction-gyserfilm, der følger rumstationsforskeren Riya, som vågner op med hukommelsestab og opdager, at hendes kolleger er blevet dræbt på brutal vis. I selskab med Brion, en anden forsker, der er sendt dertil for at redde hende, forsøger hun at finde ud af, hvad der er sket, hvilket igangsætter en skræmmende række af begivenheder.
- Fear Street: Prom Queen – Anmeldelse (3/6) - 23/05/2025
- The Front Room – Anmeldelse (4/6) - 22/05/2025
- Final Destination: Bloodlines – Anmeldelse (5/6) - 16/05/2025