Man bliver altid lidt mistænksom, når en film lavet i 2007 og udgivet i USA i 2009 pludselig udkommer på DVD herhjemme i starten af 2013. Det er altså en film, der har ligget på hylden i en rum tid og uden nogen helt oplagt grund. Men fred være med det, for nu er den her, og så skal vi da lige se, hvad det er for noget.

Plottet er faktisk ret interessant – det spiller klart på den frygt, som mange nok allerede har; Visse lande og områder er uden for lovens lange arm, og der skal man som turist nok holde sig langt væk. Eller i hvert fald ikke vække for meget opmærksomhed. Og under alle omstændigheder kan man blive napset af mange årsager, og det er da også netop hvad, der sker i denne film. Og (desværre for offeret) er det ikke bare en turist-kidnapning med henblik på lidt hurtige penge. Næ nej, der er absolut intet håb for staklen, da han skal ofres til nogle guder. Nu hører man jævnligt om menneskeofringer i f.eks. visse afrikanske lande (især albinoer har det hårdt), så helt så langt ude er det desværre ikke engang. Og det er jo ikke Hr. og Fru Hansen, der har kidnappet ham, men derimod nogle dybt kriminelle individer, så jeg har faktisk ikke det store issue med at føle historien er troværdig. Nu er den også baseret på “true events”, men derfor er det nok ikke ligefrem en dokumentarisk fremstilling af, hvad der skete.

Manuskriptet er altså grundlæggende helt udmærket, så Eric Poppen og Zev Berman (der også har instrueret filmen), er sluppet meget godt fra plotdelen. Skuespillet er også overvejende godt, men jeg må dog fremhæve Rider Strong (‘Cabin Fever’, 2002) og Sean Astin (‘Ringenes Herre’-trilogien), der begge leverer virkelige gode præstationer. Når filmen alligevel ikke er noget vidunder og – måske derfor har ligget på hylden i rigtig mange år – så er det måske fordi, der er noget galt med selve fremdriften. Den første halvdel af filmen er virkelig spændende og minder mere om en god spansk gyser end den jævne amerikanske gyser, man kunne fristes til at forvente. Men så flader det alligevel meget ud, og det sker desværre hen mod klimaks. Det betyder, filmen slutter med lidt mere af et antiklimaks, og den spænding, der er bygget op, kan ikke helt udfries. Det gør, at man sidder med en lidt flad fornemmelse til sidst. Er den dårlig? Nej, for pokker, det vil jeg bestemt ikke sige. Den er bare heller ikke super god som helhedsindtryk, men første halvdel er faktisk meget lovende, så det er måske bare skuffelsen, der vejer lidt tungt i min bedømmelse lige nu.

TRIVIA

Selve plottet var absolut så spændende, at man måske skulle se dokumentaren omhandlende “the true events”: http://www.imdb.com/title/tt1384787/

(Originaltitel: Borderland)