Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg altid har været meget begejstret for Brittany Murphy, som har været eminent i rigtig mange film gennem hendes alt for korte og nu brat afsluttede liv og karriere. Hun har altid blandet de romantiske komedier med en god portion drama og horror, hvor bl.a. ‘Girl, Interrupted’ (1999), ‘Cherry Falls’ (2000), ‘Sin City’ (2005) og ikke mindst ‘The Dead Girl’ (2006) er blandt mine favoritter. Det bliver derfor med en vis portion vemod, at man ser disse sidste film, hun nåede at lave, og det bliver uværgeligt også med lidt andre øjne.

I ‘Deadline’ spiller hun rollen som Alice Evans, og faktisk er hun helt alene på skærmen i langt det meste af filmen, så hun må siges at være den absolut bærende kraft. Der er faktisk kun seks skuespillere med i hele filmen, og kun fem man rent faktisk ser, da den sidste er en stemme i telefonen. Det er et exceptionelt lille cast, men de klarer alle opgaven fuldt ud tilfredsstillende, hvorimod filmen og historien til tider halter en smule. Til gengæld er atmosfæren og uhyggen helt i front, og vi fik hoppet et par gange i sædet. Et gammelt hus med knirkelyde kan de fleste forholde sig til, og derfor er man hurtigt helt inde i filmen.

Der er flere gange i filmen, hvor man ikke helt ved, hvad der er virkeligt, og hvad der foregår i Alice’s drømme og ustabile sind. Det er egentlig en udmærket måde at holde publikum fast, men det er altså ikke gennemført så optimalt i denne film, hvor det ender med at blive misbrugt til at forvirre publikum i en sådan grad, at man til sidst er ligeglad med, hvad der er virkelighed. og hvad der er fantasi. Man ved i hvert fald, at historien sikkert får endnu et twist om et øjeblik alligevel.

Filmen er dog værd at se pga. især Brittany Murphy – og så også Marc Blucas (TV-serien ‘Buffy the Vampire Slayer’, 1999-2002) og Thora Birch (American Beauty, 1999), som leverer spændende præstationer.  Det er dog ren psykologisk horror, så hvis man ikke er til dette, er filmen nok ikke noget for dig. Men filmen har altså en god portion uhygge, og er god horror underholdning på det psykologiske plan.

Sean McConville har både skrevet og instrueret filmen. Hans næste film er også en gyser: ‘The Car’, der handler om en ung kvinde, som bliver myrdet i en bil, for derefter at søge hævn fra graven.

(Originaltitel: Deadline)

På DVD: 22-12-2009 (region 2 DK)