DECISION TO LEAVE er en ny film af Park Chan-wook. Vi er ude i en noir thriller med både krimi og mysterie som plotdrivere. Det er Sydkoreas officielle Oscar-bud, hvilket alt sammen lyder fantastisk. Jeg er desværre bare ikke begejstret. Læs vores Decision to Leave anmeldelse her!

DECISION TO LEAVE er nyeste film fra Park Chan-wook, der er en af Sydkoreas absolut bedste (og mest succesfulde) filmskabere. Jeg er da også selv meget begejstret for nærmest alt, hvad han har lavet tidligere, så når hans film får dansk biografpremiere, er jeg straks glad.

Når vi så er ude i en thriller med noir-stemning og både mord og mysterie, så kan det næppe blive meget bedre. Alligevel er jeg bare ikke begejstret. Lige præcis denne film er dog også markant anderledes end de fleste andre film fra Park Chan-wook. Jeg vender tilbage til hans imponerende bagkatalog senere.

Læs videre på vores Decision to Leave anmeldelse herunder. Filmen har dansk biografpremiere den 25. december 2022.

Potentiale til meget mere

Kender du det, at du forventer noget ekstraordinært af visse instruktører? Sådan har jeg det nemlig med blandt andre Park Chan-wook. Det samme gælder i øvrigt Bong Joon-ho, David Fincher, Christopher Nolan, Julia Ducournau, Jennifer Kent, Jordan Peele, Mike Flanagan og en række andre.

Tidligere også især James Wan og Neil Marshall. Dertil har sidstnævnte helt tabt sutten på det sidste, mens jeg endnu har tiltro til James Wan.

I alle tilfælde sad jeg til pressevisning og så Decision to Leave og ventede på, hvornår jeg kunne mærke, at dette var en Park Chan-wook film. Et øjeblik, der overrasker. Et twist i plottet eller en gerning fra en karakter, der kommer som et lyn fra en klar himmel.

Da vi var en time inde, begyndte jeg at blive nervøs for, om vi “bare” skulle fortsætte i denne lidt vel afdæmpede stil.

Decision to Leave har en spilletid på 2 timer og 19 minutter, så der var nok tid til, at der kunne ske noget uventet. Og bevares, der er da twists, forviklinger og udviklinger, der smager af Park Chan-wook. Men det er immervæk i en noget afdæmpet (for ikke at sige amputeret) udgave.

Decision to Leave – Anmeldelse | Sydkoreansk Mysterie-Thriller

Forventninger kan være farlige

Det er faktisk nok den film af Park Chan-wook, jeg synes mindst om. Bevares, det siger måske heller ikke meget, men det er ikke ligefrem godt. Faktisk smagte Decision to Leave lidt vel meget af Basic Instinct, men bare uden de fysiske scener. Og – ret skal være ret – med dybere karakterer.

Alligevel ville jeg hellere gense Basic Instinct end denne, og dét siger meget.

Decision to Leave udspiller sig over et lille år, så der er nogle tidshop og geografiske ændringer undervejs. Det betyder også, at der er en del karakterer, der kommer til, og nogle der forsvinder.

En masse karakterer, der kommer og går

Desværre betyder det også, at der undervejs er en række sidehistorier, der bare løber ud i sandet. Karakterer, vi lærer at kende, der bare forsvinder. Fint nok, det kan sagtens være et aktivt valg. Det må det næsten være. Men som publikum er det da frustrerende, at folk bare forsvinder. Især en karakter spillet af Go Kyung-Pyo (aktuel som seriemorder i Disney+ serien Connect) bliver brugt alt for lidt.

De to personer, der spilles af Park Hae-il (Memories of Murder) og Tang Wei (Blackhat), gør det virkelig godt begge to, så det er ikke skuespillerne, men fortællingen, der halter. Og eftersom historien er meget karakterdrevet, så er det også karaktererne, der bare ikke rammer helt plet hos mig.

Mod slutningen kommer der en lille politiassistent, der gjorde super indtryk på os begge fra Heaven of Horror. En lille kvinde, der kalder en spade for en spade, og byder på alt det, vi normalt elsker fra Sydkoreansk film af bedste skuffe. Hun var sateme skøn! Helt spontant var det hende, der havde sat sig fast hos os begge, da vi talte om filmen efterfølgende.

Se Decision to Leave i de danske biografer nu!

Uagtet min skuffelse – for ja, jeg blev desværre skuffet – så er Decision to Leave, som tidligere nævnt, det officielle bud til en Oscar. Jeg tror dog, det er et sats, der handler mere om instruktørens bagkatalog end selve filmen.

Bliver jeg for bitter nu? Måske, men jeg tror dog, de fleste vil være enig med mig i, at Park Chan-wook har lavet en god håndfuld bedre film, der er langt mere værdige til en Oscar. At akademiet først har fået øjnene op for sydkoreanske film nu, er så en helt anden sag.

Det er nemlig Park Chan-wook, der står bag fantastiske film som Oldboy (2003), Lady Vengeance (2005) og Thirst (2009). Generelt udgør hans film – sammen med dem af Bong Joon-ho – det meste af vores liste med anbefalinger af sydkoreanske film. Senere lavede han den engelsk-sprogede Stoker (2013), den fantastiske The Handmaiden samt tv-serien The Little Drummer Girl med Florence Pugh i hovedrollen.

Som med langt de fleste af hans film, er også denne skrevet sammen med Jeong Seo-kyeong, så selv dér er alt, som det plejer.

Er du til sydkoreanske film – eller krimi, thriller, noir, mordmysterier generelt – så se den endelig i biografen. Er du stor fan af Park Chan-wook, skal du dog forvente en noget atypisk film fra denne filmskaber.

Decision to Leave har premiere i de danske biografer den 25. december 2022. 

FAKTA

Instruktør: Park Chan-wook
Medvirkende: Park Hae-il, Tang Wei, Lee Jung-hyun, Go Kyung-Pyo, Park Yong-woo

Plot

Den søvnløse politiofficer Hae-joon klager over, at der er alt for langt mellem mordsagerne, men et mystisk dødsfald kan måske give ham arbejdsglæden tilbage: En klatrer er drattet ned fra en høj klippe, og offerets forføriske enke, Seo-rae, virker mistænkeligt cool omkring det hele. Snart har hun dog snoet Hae-joon om sin lillefinger…

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.