Det er jo ikke ligefrem noget helt nyt, at vi får en spændingsfilm, hvor alle personerne er fanget inde i en elevator. Man tænker straks på ‘Devil’ fra 2010, som M. Night Shyamalan havde skrevet. Men den helt store forskel på de to film er, at truslen og skurken er helt igennem menneskeskabt. Hvem der så er den egentlige skurk, kan man nok diskutere en del, når man har set filmen. Men der kan vist ikke være meget tvivl om, at der skal et knivskarpt manuskript og gode skuespillerpræstationer til, før sådan et koncept kan resultere i en god film. Og heldigvis er begge dele til stede i ‘Elevator’.

Der er masser af kendte ansigter med i ‘Elevator’ – bl.a. Oscar-nominerede Shirley Knight (Det bli’r ikke bedre), Joey Slotnick (Hollow Man) og John Getz (Fluen). En af de bedste præstationer kommer dog fra islandske Anita Briem (kendt fra især ‘Rejsen til jordens indre’ fra 2008 samt TV-serien ‘The Tudors’). Hun er en højgravid lille viking i den elevator, der får mange af de skæveste og stærkeste øjeblikke i elevatoren.

Helt overordnet er alle præstationer virkelig med til at højne spændingsniveauet, og hele filmen får en meget realistisk følelse. Der er absolut også blod til stede, men det er forfriskende dejligt, at vi ikke får en masse vold og blodsplat lige i ansigtet, men derimod ser man resultatet (og dermed blodet) efter diverse hændelser. Meget Hitchcock-inspireret og faktisk i god kontrast til bølgen af torture-porn, som ellers har fyldt meget i de senere år.

Manuskriptet er skrevet af Marc Rosenberg, der har lavet lidt over en håndfuld filmatiserede manuskripter, men jeg må desværre indrømme, at jeg ikke kender nogen af hans tidligere værker. Instruktionen står endnu en person med nordiske rødder for, nemlig norske Stig Svendsen, og han har primært lavet kortfilm tidligere, så heller ikke her er der noget videre historik at hente. Men resultatet af Rosenberg’s manuskript og Svendsen’s instruktion er til gengæld blevet en lille perle.

‘Elevator’ kan sagtens anbefales til en “hygge”-aften foran TV’et.

(Originaltitel: Elevator)

DVD/Blu-ray: 26-09-2012