Open House (2010) er en fin instruktørdebut med gode skuespilpræstationer og et par twist.

Jeg kan ikke gøre for det. Jeg er fuldstændig uhæmmet til falds for cameos! Så når jeg fortæller, at denne film er skrevet og instrueret af Andrew Paquin, så vil den observante horror-læser hurtigt genkende efternavnet. Og måske endda straks forbinde det med Sookie fra ‘True Blood‘, og dermed Oscar-vinderen Anna Paquin. Hun spiller den ene rolle og er gift med en anden ‘True Blood’ hovedrolleindehaver: Stephen Moyer.

Og bingo, så har man to af tidens absolut hotteste navne inden for horror-verdenen (i hvert fald inden for tv-mediet) med i sin debut som instruktør og manuskriptforfatter.

Det er da smart, og jeg bliver glad som et lille barn, når jeg lige teases med et glædeligt gensyn af mine horror-ikoner. Er man også glad for Sci-Fi kultserien ‘Battlestar Galactica’, så vil gensynet også være lykkeligt, når Tricia Helfer toner frem på skærmen som en af hovedrolleindehaverne. Med andre ord, jeg er fra starten meget positivt stemt overfor den kære Andrew Paquins film.

Gode twist

Og den er faktisk også oprigtigt spændende. Selve præmissen og plottet er interessant og har gode twists. Jeg falder især også for, at der er et par ret modige ingredienser i spil. Og her taler jeg ikke bare om mængden af blod (der er ret meget) og den rå og brutale vold (der er bestemt også meget, og det er rå realisme og ikke splatter-overdrevet). Derimod om de langt mere psykologiske og “familiære” omstændigheder, som jeg ikke skal komme nærmere ind på her – man skal jo ikke afsløre hele plottet.

Filmen bliver måske en smule for lang, og det er nok den egentlige svaghed, som Andrew Paquin selv må stå til ansvar for. Effekterne, og plottet som sådan, er fint og fungerer godt, mens skuespillet er virkelig lækkert.

Det er faktisk imponerende godt fra især de to psykotiske hovedroller. Dette er også takket være nogle velskrevede og spændende karakterer, som jo også er Andrew Paquins ansvar, så overordnet må man sige, han er sluppet rigtig godt fra denne debut.

(Originaltitel: Open House)

DVD: 06-12-2011
Genre: Thriller | Krimi
Instr.: Andrew Paquin
Medv.: Anna Paquin, Stephen Moyer, Tricia Helfer, Brian Geraghty, Rachel Blanchard, Jessica Collins m.fl.

Alice skal skilles, og det fælles hjem er sat til salg. Ejendomsmægleren viser flittigt huset frem, men ingen bider på krogen – indtil et lidt underligt par lægger vejen forbi. De to interesserede købere er nemlig fuldblods psykopater, for hvem Alice blot er en brik i et sygt og gruopvækkende spil. Hvad skal man gøre, når man bliver fanget i sit eget hjem?