OPUS er en gyserkomedie fra 2025, men føles mere som en satirisk pop-horror-thriller. Den handler om en kult og har Ayo Edebiri og John Malkovich i hovedrollerne – med et stærkt ensemble i ryggen. Jeg elskede den. Læs hele vores Opus anmeldelse her!
OPUS (2025) er en lækker, dyster genre-hybrid. Traileren pirrede min nysgerrighed, men jeg var ikke helt sikker på, om selve filmen ville være noget for mig. Spoiler: Det var den i dén grad! Jeg var virkelig positivt overrasket og endte med at elske filmen – og ja, selv musikken fungerede ret godt for mig. Det meste af tiden, i hvert fald.
Ayo Edebiri (The Bear, Black Mirror s6) og John Malkovich spiller hovedrollerne i denne satiriske pop-horror-thriller, som også byder på en imponerende birollebesætning. Hvis du er til stilen fra film af Ari Aster og Jordan Peele, så er Opus lige noget for dig. Spilletiden er også tilpas stram med 1 time og 44 minutter.
Og ja, det her er horror – både psykologisk og fysisk på de mest urovækkende måder.
Læs videre i vores anmeldelse af Opus nedenfor. Filmen kan ses digitalt fra den 30. juni 2025.
Er det en kult? Øh ja, det er det i dén grad!
I Opus møder vi den unge forfatter Ariel (Ayo Edebiri), der er ved at være godt træt af aldrig at få lov til rent faktisk at skrive noget. Hun har arbejdet på det samme magasin i tre år. De elsker hendes idéer – men giver dem videre til andre.
Pludselig vender tingene dog, da Ariel bliver inviteret til et afsidesliggende område, hvor den legendariske popstjerne Moretti (John Malkovich) holder hof. Hendes chef (Murray Bartlett) og fire andre fra mediebranchen er også inviteret.
Der er en TV-journalist (Juliette Lewis), en berygtet paparazzi (Melissa Chambers), en garvet reporter, der nu er podcaster (Mark Sivertsen), og en influencer (Stephanie Suganami). Alle medier er altså dækket godt ind.
Ariel skiller sig tydeligt ud – og det ved hun godt. Men hun forstår først hvorfor til allersidst. Bare rolig, ingen spoilers – bare en opfordring til at være opmærksom. Måske regner du det ud før tid, men det bliver først bekræftet i de sidste øjeblikke.
Noget Ariel ret hurtigt bemærker, da hun ankommer til området: Det her er en kult. Faktisk begyndte tegnene allerede med invitationen, der indeholdt en bog – en slags vejledning eller måske ligefrem “en bibel”, som gruppen lever efter.

Berømmelse som religion
I vores verden – især i Vesten – kan berømmelse ofte minde om en religion. Folk tilbeder deres idoler og kalder sig selv alt fra Deadheads til Swifties. Det er ikke noget nyt fænomen.
I Opus er det hele centreret om Moretti (John Malkovich), en kæmpe popstjerne, der forsvandt sporløst for 30 år siden. Alligevel kan folk – selv dem der er født længe efter – stadig synge med på hans hits. Tænk klassikere fra 80’erne og 90’erne, som alle kender.
Der bliver introduceret en sang fra 1990’erne, som for mig havde tydelige Madonna-vibes. Og ja, jeg elskede den. (Du kan finde den på YouTube her, hvis du er nysgerrig).
Efter tre årtier ude af rampelyset – bosiddende langt fra alting – er Moretti nu pludselig tilbage med et nyt album. Det bliver offentliggjort på klassisk vis af hans publicist Soledad Yusef (Tony Hale), præcis som dengang for 30 år siden.
Spørg altid “hvorfor?”
Verden går i selvsving, som den nu engang gør, når noget stort sker, og de inviterede journalister føler, de har vundet i medielotteriet. De accepterer hurtigt de mærkelige omgivelser og flyder med strømmen. Bevares, jeg elskede også Morettis nye single (hør den selv!), men alligevel…
Ingen af dem stiller spørgsmål. Altså – bortset fra Ariel.
Hun siger tingene højt og spørger ind til det hele. For eksempel: Hvorfor følger hendes personlige “concierge” (Amber Midthunder) hende konstant? Hun løber endda med hende – eller rettere, et par meter bag hende. Det føles ikke som luksus, men derimod overvågning.
Selvfølgelig har Ariel ret i at være skeptisk. Vi ved jo allerede fra starten, at stedet er dybt mærkeligt. Jeg elskede, at Ariel konstant sætter spørgsmålstegn ved det hele. Hun er den, der bemærker detaljer og tør sige, at det hele er bizart.
Det er nok også en af mine kæpheste, at jeg hader, når karakterer bare ignorerer åbenlyse advarsler. Derfor kunne jeg virkelig relatere til Ariel. Og Ayo Edebiri er perfekt i rollen. For mig har hun endnu ikke været med i en dårlig film.
Det betyder ikke, at jeg elsker alt, hun laver – men kvaliteten er der altid. Og bare fordi man ikke synes, en film er god, betyder det jo ikke, at den er dårlig. Ligesom en gyserfilm stadig er en gyser, selvom du personligt ikke blev bange.
Ja, som du nok fornemmer, så er det endnu en kæphest fra min side. Vi lever i en tid, hvor ord mister deres betydning – men altså ikke i min verden. Og så heller ikke mere brok herfra.
Se Opus digitalt nu
Mark Anthony Green står bag Opus, både som manuskriptforfatter og instruktør. Og jeg elsker, hvordan han blander genrer og samtidig skaber et intelligent plot, der føles meget relevant for vores tid.
Nej, ikke på en larmende politisk måde – mere i forhold til hvordan vi som samfund forguder berømte mennesker og samtidig ofte forvrænger religiøse budskaber i praksis.
Og hvordan adgang til magt og indflydelse kræver, at man spiller et bestemt spil. Du kan tolke Opus på mange måder, alt efter hvad du selv tror på – og det er netop en af filmens styrker.
Det vigtigste er, at du går ind til filmen med et åbent sind. Og måske lige spørger dig selv: Ville du være en Ariel? En af de andre journalister, der bare går med strømmen? Eller måske én af Morettis disciple?
Dette er Mark Anthony Greens debut som spillefilmsinstruktør (han har kun én kortfilm bag sig), og jeg glæder mig virkelig til at se, hvad han laver næste gang. Og ja – sammenligningen med Jordan Peele og Ari Aster er derfor helt bevidst.
Opus udkommer som digital købefilm den 30. juni 2025, og den kan lejes digitalt fra 21. juli.
FAKTA
Instruktør: Mark Anthony Green
Manuskript: Mark Anthony Green
Medvirkende: Ayo Edebiri, John Malkovich, Juliette Lewis, Murray Bartlett, Amber Midthunder, Stephanie Suganami, Young Mazino, Tatanka Means
Plot
En ung forfatter (Ayo Edebiri) bliver inviteret til den afsidesliggende ejendom, der tilhører en legendarisk popstjerne (John Malkovich), som på mystisk vis forsvandt for tredive år siden. Omgivet af stjernens kult af beundrere og berusede journalister, befinder hun sig pludselig midt i hans forrykte plan.
- Ziam – Anmeldelse (3/6) - 09/07/2025
- The Ritual [2025] – Anmeldelse (1/6) - 08/07/2025
- Until Dawn – Anmeldelse (3/6) - 07/07/2025