Hajgyseren Shark Night er ikke særlig realistisk, men den er sateme underholdende!

Allerede når man hører titlen Shark Night – og kender genren – så ved man, at vi er ovre i en film, som vil have bunker af vand, blod, afrevne lemmer og massevis af skarpe tænder. Og alt det leverer filmen i fornem stil.

Instuktøren David R. Ellis leverer et sammenstøbt produkt. Han har tidligere lavet bl.a. et par af ‘Final Destination’-filmene og ikke mindst en anden kultfilm, hvor dyr bruges som mordvåben, nemlig ‘Snakes on a Plane’ fra 2006.

Men egentlig har Ellis kun instrueret 6 film før denne, da hans rolle primært har været som stuntkoordinator. Her har han til gengæld været inde over hele 75 film. Og så har han da også lige være assistant eller second unit director på 40 film, så han er ikke ligefrem nybegynder.

Og det skal også ærligt indrømmes, at ‘Shark Night 3D’ er rigtig solidt håndværk.

Castet er godt og blandet, selvom det selvfølgelig består af en række noget stereotypiske unge, smukke mennesker. Men bevares, det hører sig jo til. Især Sara Paxton, som vi for nylig så – også i god stil – i Ti West’s ‘The Innkeepers‘ lever endnu en god præstation i hovedrollen. En frisk og vellidt pige, som ingen egentlig kender særlig godt. Og hen mod slutningen af filmen er man stadig i tvivl om, hvem hun egentlig er… Det fungerer godt!

Der er godt skuespil og fine effekter, som leveres i sammenhæng med en ret fornuftig historie. Jeg må lige have ordet “ret” med ind over. Det skal ikke forstås som et “men”, for det er intet negativt, da man i horror-genren kan acceptere meget. Ikke fordi det er okay, at tingene er ringere, men vi giver visse friheder til historie og plot, når vi er ude i de mere splatteragtige hjørner af genren.

Er det realistisk? Næ, det er det da nok ikke. Men det er sateme underholdende!

(Originaltitel: Shark Night 3D)

DVD: 04-06-2012
Instr.: David R. Ellis
Medv.: Sara Paxton, Alyssa Diaz, Dustin Milligan, Chris Carmack, Katharine McPhee, Sinqua Walls, Joel Moore m.fl.
Land:USA, 2011

Sara og hendes venner er taget til en ø i Louisiana for at feste hele weekenden, men feststemningen forsvinder hurtigt, da fodboldstjernen Maliks wakeboard-tur ender med en afbidt arm. For at redde ham skal de have ham på hospitalet, men de er ikke kommet langt i den lille motorbåd, da de opdager, at søen er fuld af kæmpehajer! Gruppen kæmper desperat for at slippe væk fra de blodtørstige uhyrer og nå i sikkerhed på land, men det er langt fra alle, der overlever.