Selve konceptet er i stil med ‘Paranormal Activity’ (USA, 2010) eller ‘The Fourth Kind’ (USA, 2009). Altså en form for “Mockumentary”, hvor hele historien fortælles og filmes som en dokumentar – dog en uredigeret version. Dermed præsenteres alt, vi ser, som fakta og ikke fiktion. Det fungerer faktisk utrolig godt, og man er længe i tvivl om, hvad der er sandt, da vi præsenteres for flere mulige sandheder. Meget firkantet sagt bliver det et spørgsmål om hvorvidt, der rent faktisk er mere mellem himmel og jord, end det vi kan se og forstå.

Et kritikpunkt af ‘The Last Exorcism’ må uværgeligt være det noget langsomme tempo. Det er samme udfordring som ‘Paranormal Activity’ har, og selvom det er en integreret del af opbygningen, så bliver man lidt utålmodig og vil gerne have, der sker bare lidt mere lidt hurtigere. Til gengæld betyder det også, at når tingene så tager fart, så rammer det som et godstog lige i masken, og man bankes tilbage i sædet og bliver på et splitsekund opslugt og opmærksom. Det er et udmærket virkemiddel, og når filmen er slut, sidder man ikke og føler, det tog en evighed. Historien er spændende på mange planer, og man bliver i tvivl om, hvad den egentlige historie er, da publikum flere gange ledes lidt på afveje og helt klart skal drage de samme konklusioner, som vores hovedperson kaster sig ud i. Vi ryger med på vognen hver gang og hives villigt rundt i managen. Skuespillet er så absolut også en hjørnesten i denne type film, og her fungerer castet nærmest upåklageligt. Ofte underspillet, hvilket også er obligatorisk, hvis man skal købe præmissen om, at det er en dokumentar. Historien kan til forveksling ligne den fra ‘The Exorcism of Emily Rose’ (USA, 2005), selvom Ashley Bell’s præstation som “Nell” ikke kan måle sig med Jennifer Carpenter’s “Emily Rose”. Det kan man dog ikke klandre filmen for, da det er en anden historien, som fortælles på helt andre vilkår.

En lækker og interessant detalje er det faktum at alle – med undtagelse af hovedrollerne præsten “Cotton” og pigen “Nell” – har fået deres karakter opkaldt efter dem selv. Alle skuespillerne har altså fået deres rolle opkaldt efter dem selv. Dog kun fornavnet.

(Originaltitel: The Last Exorcism)

På DVD: 08-02-2011
Genre: Horror | Thriller