Hvis du kunne lide Shaun of the Dead, så vil du nok også blive begejstret for gyserkomedien The Revenant. Læs vores anmeldelse her!

Så er vi der igen: Endnu en film i gyserkomedie-genren, der potentielt kunne have samme kvaliteter som – en af mine personlige topfavoritter – ‘Shaun of the Dead’ (UK, 2004), der har opnået en vis kultstatus.

Man lærer jo efterhånden ikke at have de store forventninger, men sateme om ikke vi pludselig rammer meget tæt på mål med denne amerikanske indie-film. Det er på ingen måde en kopi af andre film, da historien faktisk er ret unik – ja ja, bevares, elementer er set før, men det gælder jo nærmest al fiktion på både film og skrift.

Der er virkelig mange overraskende elementer undervejs, som gør at man på intet tidspunkt ved heeelt, hvor vi er på vej hen. Den er morsom, grotesk og har et helt fantastisk persongalleri. Antihelte, gode venner, seje duller og en masse dumme individer, der konstant fører historien videre.

‘The Revenant’ er skrevet og instrueret af D. Kerry Prior, der kun har lavet en enkelt film før denne (som instruktør og manuskriptforfatter) og det var tilbage i 1996. Til gengæld er der en del mere erfaring inden for områderne Special Effects (‘Lost Boys’ 1987, ‘The Blob’ 1988 og ‘The Abyss’ 1989) og Visual Effects (‘Fars Fede Juleferie’ fra 1989). I det hele taget kan Prior nærmest klare alle elementer af filmskabelse, da både produktion og klip også er varetaget af D. Kerry Prior selv med ‘The Revenant’.

Kun en anke

Der er heller ingen tvivl om, at hele filmen er meget helstøbt, og den røde tråd er tydelig hele vejen igennem. Min eneste anke (eller kritik om man vil) er, at filmen måske er en smule for lang og repetitiv. Og så er der lige en enkelt scene, hvor jeg synes, det kammer over.

Ja, vi har med det alternative at gøre, og det giver meget frie tøjler, men når man som filmskaber glemmer, at en del af illusionen ligger i at bevare det “normale” (som i dette tilfælde er ganske almindelige politibetjente, der pludselig reagerer meget utraditionelt), så ryger balancen og elegancen i historiefortællingen. Det er intet katastrofalt, men man hives lige ud af illusionen et øjeblik, og det er ærgerligt.

For mig personligt er det dog skuespillet, der gør det hele fantastisk underholdende. Især David Anders (kendt fra tv-serierne ‘Alias’, ‘Heroes’, ‘The Vampire Diaries’ og flere andre) er helt enormt underholdende og har vel den egentlige hovedrolle sammen med Chris Wylde (han virker bekendt, men har umiddelbart kun været med i småroller i tv-serier).

Deres samspil er helt igennem genialt og er det, der løfter filmen hele vejen igennem. Som rigtige venner, der nærmest har et brødrelignende forhold og derfor kan være meget hårde ved OG meget bløde overfor hinanden – til publikums store fornøjelse.

Helt overordnet er det for en gangs skyld helt reelt at sige: Hvis du kunne lide ‘Shaun of the Dead’ så vil du nok også blive begejstret for denne film. Rigtig god fornøjelse!

(Originaltitel: The Revenant)

DVD/Blu-ray: 11-12-2012
Genre: Horror | Komedie
Instr.: D. Kerry Prior
Medvirkende: David Anders, Chris Wylde, Louise Griffiths, Jacy King m.fl.
Land: USA, 2009

Joey og Bart er bedste venner. I tykt og tyndt, i lyst og nød. Til og med efter at Bart er blevet dræbt i Irak, og vender tilbage som en revenant, en slags halvzombie, der har brug for frisk blod for at forhindre kroppens forrådnelse, så er Joey der for sin ven. Sammen begiver de sig ud på jagt efter blod, og tager samtidig chancen for at gøre noget, de længe har drømt om – at rense Los Angeles gader for uønsket snavs.