Dette er en vaskeægte Hollywood horrorfilm. Der er intet nyt eller synderligt innovativt, men gør det egentlig noget? Hvis historien er tilpas interessant, og skuespillerne leverer en solid præstation, så er underholdningsniveauet forholdvis godt sikret. Og det er absolut tilfældet med ‘The Roommate’. Personligt synes jeg altid, det er dejligt, når en dansker klarer sig godt i Hollywood, og Christian E. Christiansen er sluppet rigtig godt fra sin Hollywood debut, så mon ikke han nok skal få lov til at gentage successen, hvis han ønsker det.

Det er oprigtigt imponerende at finde to skuespillere, som ligner hinanden så meget som Leighton Meester (kendt fra især TV-serien ‘Gossip Girl’) og Minka Kelly (der skal spille en af titelrollerne i genindspilningen af TV-serien ‘Charlie’s Angels’). Det fungerer utrolig godt, og giver en oplagt kobling til ‘Single White Female’ med Bridget Fonda og Jennifer Jason Leigh fra 1992. Yderligere sammenligning er ikke nødvendig, men de to film har dog flere af de samme kvaliteter. Det er lidt ærgerligt, at ‘The Roommate’ hurtigt bliver afskrevet af diverse anmeldere, som regulært teen-gys uden den mindste substans. Det mener jeg ærlig talt udelukkende er et udtryk for, at mange anmeldere er lidt for sure og føler sig gamle, når de ser de yngre kræfter boltre sig på skærmen. Kan vi nu ikke bare nyde filmen, for det den er? Den prøver virkelig ikke på at tage sig selv mere seriøst, og er da også blevet markedsført meget reelt.

Men nok om det. Jeg var godt tilfreds, og noget af det, som tiltalte mig mest ved ‘The Roommate’, er det faktum, at vi fra nærmest første øjekast ved, at den er gal med Rebecca (Leighton Meester). Hun portrætteres ikke som en helt normalt pige, der pludselig bliver lidt freaky bims. Næ nej, vi ved straks, at hun er “off”, og det ved alle andre også. Problemet er bare, at Sara (Minka Kelly) kun behandles med venlighed og prøver at gengælde dette. Hun er dog hele tiden på vagt, og siger fra, hvilket ikke var noget, jeg forventede. Det løfter straks historien over den helt generiske teen-flick, hvor man har gættet alt fra starten.

Derudover er der naturligvis rigelig plot twists, som man har gættet fra starten, men fred være med det. Det ødelægger ikke underholdningsværdien, og passer meget fint med det niveau, vi tidligere har set fra manuskriptforfatter Sonny Mallhi. Han har blandt andet stået bag manuskripter til film som ‘The Strangers’ og ‘Shutter’ (begge fra 2008), som også følger de gode og traditionelle horror-opskrifter, men dog formår at undgå de værste fælder og klichéer.

(Originaltitel: The Roommate)På DVD/Blu-ray: 09-08-2011
Genre: Horror | Thriller | Krimi
Instr.: Christian E. Christiansen