Jeg er altid vild efter at se hævnfilm, men jeg ender ofte med at få et meget klart had- eller kærlighedsforhold til enhver film i denne genre. Rammer de ikke rigtigt, så bliver jeg nemlig hurtigt irriteret på alle elementer af historien. Eksempelvis elskede jeg hævn-delen af ‘I Spit On Your Grave’ remaken, men synes til gengæld offer-delen var provokerende letkøbt og søgt. Det er så absolut ikke tilfældet i ‘Revenge: A Love Story’! Den har jeg et klart og nærmest betingelsesløst kærlighedsforhold til.

Jeg elsker måden, hvorpå historien opbygges gennem en række flashbacks. Ikke mindst da der hele tiden skrælles nye lag af de forskellige personer, som blandt andet gør, at en given karakterer skifter fra helt til skurk (og vice versa), mens flere også lander i gråzonerne. Det er virkelig en kærlighedshistorie, som desværre også er omgivet af et tydeligt had. Hvad enten hadet er rettet mod kvinder, fattige eller bare skabt af et ønske om magt, så overskygger det alt andet for flere personer. Det er den til tider langsomme fremgang, der sikrer, man får fornemmelse for alle elementer i historien. Og bare rolig, kedeligt bliver det aldrig, men til gengæld meget ubehageligt.

Skuespillet er eminent. Simpelthen. Der er absolut ingen karikerede personer, og – om man kan lide det eller ej – så får man en klar fornemmelse af, hvad der driver hver enkelt person. Især den absolutte hovedrolle Kit, spillet af Juno Mak, bør fremhæves. Vi har tidligere set ham i en mindre rolle i ‘Dream Home’, men derudover har han primært slået sine folder som sanger i Hong Kong. Måske en af grundene til hans fantastiske præstation skal findes i det faktum, at det er ham selv, der har skrevet historien, der ligger til grund for manuskriptet. Sidstnævnte er dog lavet af filmens instruktør, Ching-Po Wong.

En remake er oplagt, men vil nok blive mere stram i fortællingen, og næppe helt så eksplicit i de hårdere scener. Det ville dog være en skam, da man ikke ønsker at undvære en eneste scene!

(Originaltitel: Fuk sau che chi sei)

DVD: 23-01-2012