STRANGE DARLING er en nervepirrende thriller, der leger med kronologien, mens vi får historien om en meget aktiv seriemorder. Læs mere om genre-hybriden Strange Darling, der får dansk biografpremiere den 19. december 2024. (Advertorial)

STRANGE DARLING er en ny genre-hybrid, der handler om en seriemorder. Filmen har haft stor succes hos både anmeldere og publikum til alverdens filmfestivaler, og nu kommer den så til de danske biografer.

Dét er noget, du roligt kan glæde dig til. Det er en voldsom oplevelse, der leger med flere genrer. Primært gys, psykologisk thriller samt ret action-præget spænding. Der er trods alt en aktiv seriemorder på jagt efter sit næste offer.

Dét er faktisk omdrejningspunktet. Selve historiefortællingen er derimod langt fra lige så simpel, hvilket kun er godt.

Vi er nemlig ude i en form for nervepirrende thriller, der leger med kronologien, og det kræver, at du følger godt med.

Se eventuelt traileren for Strange Darling direkte herunder, så du har en idé om stilen. Og læs så videre om, hvordan filmen leger med sit publikum nedenfor.

Vi starter et sted i midten

Vi har set det før, at en filmskaber leger med publikum ved at fortælle historien ukronologisk. Enten ved at fortælle historien baglæns ved at starte med slutningen, eller ganske enkelt blande kapitlerne i fortællingen, så vi får brudstykker undervejs og selv skal samle puslespillet hen ad vejen.

Førstnævnte kunne være den australske Beaten to Death (2023), til dels Tom Fords Natdyr/Nocturnal Animals (2016) og måske især Christopher Nolans Memento (2000). Alle er film, hvor kronologien vendes på hovedet undervejs, eller hvor man ikke er dér, hvor man troede.

Sidstnævnte kronologiske leg, hvor man blander kapitlerne, har især været set ved tv-serier, da det kræver en del af publikum. Netflix-serien Kaleidoscope blev lavet således, at alle seere fik afsnittene i forskellig rækkefølge.

HBO-serien Watchmen (2019) bød også på en tidslinje, hvor kronologien var rodet sammen, mens konklusionen i slutningen var genial. Desværre faldt mange fra undervejs, hvilket var en skam.

Det er heldigvis ikke tilfældet med Strange Darling, hvor der leges med kronologien, men uden det ryger ud på et overdrev.

Kronologisk leg i gyserfranchises

Gyserfranchisen Paranormal Activity byder på en anden slags kronologisk udfordring, hvor filmene ikke er udgivet kronologisk, men dog hænger sammen. Det samme kan naturligvis siges om Saw-filmene.

To eksempler på film, der effektivt arbejder med rod i tidslinjen, kunne måske være Denis Villeneuves Arrival (2016) og David Finchers Gone Girl (2014), så vi er på øverste filmhylde, hvad angår kvalitet.

Og Strange Darling hører til i netop denne kronologiske “blandet tidslinje”-kategori. Den kræver noget af publikum, men ikke for meget.

Filmskaberen JT Mollner, der både har skrevet og instrueret filmen, formår nemlig at holde historien så tilpas stram, at det fungerer. Især fordi den omhandler en kort periode, hvilket sikrer, at den samlede fortælling giver rigtig god mening.

Det er også en rigtig god grund til at se Strange Darling i biografen. Der er nemlig ikke forstyrrelser, der kan tage opmærksomheden fra filmen.

Strange Darling er en nervepirrende thriller

Fantastiske hovedroller i Strange Darling

Desuden er det to fantastiske hovedroller, hvor skuespillerne er perfekt valgt til hver rolle. Faktisk bliver Strange Darling reelt en form for interaktiv genre-hybrid, hvor man følger to karakterer, der kæmper mod hinanden.

En jager og et bytte, der begge nægter henholdsvis at opgive eller overgive sig. Som publikum til denne mørke fortælling skal du holde styr på brikkerne og prøve at lure, hvordan det hele hænger sammen.

Bare rolig, du skal ikke vente alt for længe med at få væsentlige detaljer, der hjælper dig på vej. Der er plot-twists undervejs, men pointen er ikke at “snyde” dig. Det er derimod at tage dig med ud på en vild rutsjebanetur.

Med Kyle Gallner (Smile) og Willa Fitzgerald (Mike Flanagan-serien Huset Ushers Fald) i de to afgørende hovedroller, har vi de helt perfekte skuespiller til at guide publikum fra A til Å.

Eller rettere, fra H til C og så til A før vi på et tidspunkt ender med at ramme Å.

Skuespiller Giovanni Ribisi går bag kameraet

En anden interessant detalje ved Strange Darling skal findes bag kameraet. Helt bogstavelig talt er det nemlig skuespiller Giovanni Ribisi fra Avatar, The Dead Girl (2006), og tv-serien Friends, der med Strange Darling får sin debut som filmfotograf på en spillefilm.

Og dét må han faktisk godt gøre igen.

Det er virkelig ikke noget, vi ser ofte, at en skuespiller bliver filmfotograf. Typisk bliver skuespillere instruktører, mens filmfotografer også kan tage springet til instruktør. Men at blive filmfotograf, efter man er slået igennem som skuespiller eller instruktør, sker typisk ikke.

Det er Giovanni Ribisi dog heldigvis ligeglad med, og han har da også tydeligvis talent for netop denne rolle. Der er nogle spændende skud undervejs, og da jeg så Strange Darling anede jeg faktisk ikke, at Giovanni Ribisi var filmfotograf på filmen.

Jeg ville bare se hvem, der var fotograf på filmen, og blev højst overrasket, da jeg så hans navn.

Du kan også se, hvordan både Kyle Gallner og Willa Fitzgerald klarer sig foran kameraet samt hvordan den debuterende filmfotograf Giovanni Ribisi og filmskaber JT Mollner klarer det bag kameraet, når Strange Darling får dansk biografpremiere.

Strange Darling kan ses i de danske biografer fra den 19. december 2024.

Advertisement

Forfatter

  • HorrorDiva

    Jeg kan huske den første gyser, jeg så, da jeg var ca. 8-9 år. Det var nemlig 'Poltergeist', som min far havde optaget, og jeg efterfølgende sneg mig til at se, mens jeg var alene hjemme. Og det var på trods af, at min far udførligt havde lavet et grøn/gul/rød-system over hvilke film, jeg måtte se og ikke se... 'Poltergeist' var selvfølgelig en af de røde. Siden da har jeg haft en massiv interesse i at se gyserfilm, og jeg har altid fulgt med i hvilke kommende gysere, der var undervejs. Jeg foretrækker uden tvivl de lidt nyere gyserfilm. Et udpluk af mine favoritfilm: El orfanato, [REC], The Others, 28 Days Later, Eden Lake, The Descent, Se7en, Drag Me to Hell, The Mist, Haute Tension, Martyrs, The Strangers, The Cabin in the Woods. Udover min store interesse for horror-genren, har jeg også studeret 'Art of Film' på Berkeley, Californien, USA.

    Vis alle indlæg