Misery er nærmest den perfekte Stephen King historie til teatret. Ikke mindst, når man får Lise Baastrup til at spille den ikoniske hovedrolle som Annie Wilkes. Det er uhyggeligt godt!
Misery er opsat som teater på Revolver scenen på Teater Republique, der ligger på Østerbro. Det sker sammen med CPH PIX, og der lægges ikke skjul på, at det er filmen, der nu er skabt som teaterstykke fremfor bogen.
Selv hvis du ikke går meget i teatret normalt, så må du ikke snyde dig selv for denne oplevelse. Og ja, det bliver både intenst og uhyggeligt. Præcis som filmen… bare endnu mere nærværende, da det foregår lige foran dig.
Hvis du elsker film, er disse teateropsætninger af ikoniske film altså den perfekte indgang til teater. Så ja, naturligvis skal du skynde dig ind og se Misery på Teater Republique!
Jeg er din største fan
Lise Baastrup spiller hovedrollen som Annie Wilkes i historien af Stephen King. Da Kathy Bates spillede rollen i filmatiseringen fra 1990, vandt hun en Oscar for sit portræt.
Alligevel kan jeg – helt uden at ryste på hånden – sige, at Lise Baastrup fuldt ud matcher Kathy Bates. Og så er det her sgu på teatret, hvor der ikke er noget med at råbe “cut” og prøve igen.
Jeg elskede Kathy Bates’ fantastiske præstation og har med fornøjelse fulgt hende karriere siden. Men faktisk er dette også allerede tredie gang, jeg ser Lise Baastrup på teatret.
Fra humor til horror
Første gang jeg så Lise Baastrup på teatret var i en solid komedie, da hun spillede med i En Kort En Lang på Nørrebro Teater for en del år siden. Det er jo nok også den mere komiske side af Lise Baastrup, de fleste kender til, efter hendes rolle som Hjørdis i Rita. En rolle, der var så populær, at karakteren fik sin egen spin-off serie.
Forrige gang, jeg så Lise Baastrup på teatret, var dog i det meget dystre hjørne, da hun spillede Charlize Therons Oscarvindende rolle som seriemorderen Aileen Wuornos i Monster. Det var også helt fantastisk, så derfor var mine forventninger faktisk skruet meget højt op, inden vi skulle se Misery.
Jeg får helt lyst til at sige, jeg er hendes største fan, men den slags ytringer smager lidt for meget af Annie Wilkes. Og så vildt er det trods alt ikke. Men Lise Baastrup har sateme ikke svigtet endnu!
Simpelt og godt
Hele opsætning og scenografien omkring Misery fungerer helt upåklageligt. Godt nok er det med nerverne helt udenpå tøjet, at man ser Paul Sheldon bevæge sig rundt i kørestol. Jeg troede når som helst, at han ville dratte ned, men der var styr på det.
Karakteren Paul Sheldon er jo primært i det værelse, hvor hans plejer (og største fan), Annie, har placeret ham. Dette er illustreret helt simpelt og lækkert på scenen, hvor “værelset” med små virkemidler bliver vist fra forskellige vinkler.
For en god ordens skyld er Mads M. Nielsen også eminent i rollen som Paul Sheldon. Selvom Annie Wilkes karakteren hurtigt løber med alt opmærksomheden, så er det jo i samspillet med karakteren Paul Sheldon, at det virkelig bliver godt.
Lise Baastrup og Mads M. Nielsen har et samspil, der når langt ud over scenekanten. Det er dét, der får hårerne i nakken til at rejse sig, når først historien folder sig ud.
Tak til Sargun Oshana
Jeg må blankt erkende, at jeg ikke kender meget (eller noget) til teaterinstruktører. Filminstruktører har jeg ret godt styr på, men jeg kommer til kort, når det gælder teatret.
Til gengæld er det ikke svært at se, hvornår en god instruktør har været inde over en produktion. Uanset om vi taler film, tv eller teater. Og instruktør Sargun Oshana har virkelig et godt greb om Misery. Som publikum bliver du ført rundt på elegant vis og er hele tiden i fortællerens [instruktørens] hule hånd.
Det er både trygt og meget farligt, da Misery jo immervæk byder på nogle grimme øjeblikke. Og det bliver ikke ligefrem mindre intenst på en teaterscene. Her er der ikke noget med at pause eller skrue ned for lyden.
I øvrigt kan du mærke lyden helt ind i dine knogler, så det hjælper ikke noget at prøve at afskærme dine sanser.
Det er ikke for børn!
Teaterstykket Misery har faktisk en aldersgrænse på +15 år, og på vej ud af teatret hørte vi nogle af de yngste fra salen tale. De havde synes, det var meget uhyggeligt og holdt hinanden i hånden undervejs.
Det kan jeg kun skrive under på… og jeg kendte endda historien indgående fra starten!
I øvrigt var det tydeligt, at de unge teatergæster også var helt opslugt og godt underholdt, så de var tydeligvis blevet bidt af gysergenren. Det er altså noget både teater og film (samt bøger, naturligvis) alle har til fælles. Medierne er måske forskellige, men følelsen er den samme.
Teatret gør bare det hele mere intimt og nærværende, hvilket bestemt er et plus for en historie som Misery.
Misery spiller i perioden 13.9. — 24.10.2018 på Teater Republiques nye scene, Revolver.