Så er vi tilbage i det hjørne af horror-verdenen, hvor jeg gerne skal have en pude ved hånden. Ja, jeg er en tøs, og sådan er det! Jeg er bare ikke god til uhygge i hjemmet, som skal være det sikre sted, så det er altid spændende at skulle i seng efter en film som ‘The Pact’. Og den leverer faktisk varen betydelig bedre, end jeg havde forventet – og ikke mindst bedre end mange andre film, der har forsøgt sig med samme genre.

Agnes Bruckner er et af hovednavnene i denne film, og vi kender hende efterhånden også fra en hel del horror de seneste år som eksempelvis ‘The Woods’ (2006), ‘Blood and Chocolate’ (2007), ‘Vacancy 2’ (2008) og ‘Kill Theory’ (2009). Men… i denne film er hun mere brugt som trækplaster. Som Drew Barrymore i ‘Scream’. Hun leder os ind i plottet, men er ikke en person, vi ser meget til i filmen som helhed.

Det er dog også helt fint, for Caity Lotz – der har den virkelige hovedrolle – gør det utrolig godt, så vi tager hermed imod en ny horror-stjerne, der ikke har lavet så frygtelig meget endnu, men alligevel er godt i gang med vores genre, da hun også medvirker i MTV’s ‘Death Valley’-mockumentary serie. Derudover er der en Casper Van dien, der har smidt sit pretty-boy look og ditto opførsel langt væk, og nu ligner en godt brugt mand, da han spiller halv-afdanket betjent til topkarakter. Det er altid dejligt at blive behageligt overrasket, for at se Mr. Starship Trooper på rollelisten har aldrig været nogen bonus for mig. Det har så officielt ændret sig 180 grader nu!

Der er hele filmen igennem en utrolig gennemført uhygge, og især effekterne er ofte meget underspillede og slet ikke i fokus, men rammer alligevel lige i smasken, når der pludselig sker noget voldsomt. Der er en del “twists and turns” undervejs i historien, men det fungerer fint og man taber aldrig tråden eller føler noget forceres.

‘The Pact’ var en af de små overraskelser for mig, og er en lille horrorperle. Intet exceptionelt eller nytænkende, men bare solid underholdning.

(Originaltitel: The Pact)

Biografpremiere: CPH PIX 2013