Dobbeltbetydningen af filmens titel vil fremgå ret tydeligt allerede efter at have set traileren, og det fungerer faktisk rigtig godt som den røde tråd for hele plottet; På den ene side handler det om, at en mand har sat sig for, at hans bedste ven nu skal være clean og komme ovenpå. Det er altså hans “fortsæt”, som er én betydning af ordet “resolution”.

På den anden side er det ordet i den mere tekniske forstand, og altså “resolution” som “opløsning” i eksempelvis billedkvaliteten, og denne del omhandler det mere alternative i historien, da vores to hovedpersoner hele tiden får skræmmebilleder og advarsler om, hvad fremtiden bringer via filmstrimler og videoklip på computeren – vel at mærke af ting, der endnu ikke er sket. Det er yderst simpelt lavet, men fungerer overraskende elegant.

Men hvis vi lige lægger historien helt i baggrunden, så er det reelt samspillet mellem de to hovedpersoner, der skal bære historien frem og få publikum med på præmisserne. Derfor er det altafgørende, at dette fungerer, og at vores to hovedrolleindehavere leverer varen. Og dét gør de heldigvis. Især den forhutlede junkie-ven er simpelthen genialt velspillet af Vinny Curran, der nærmest ikke har lavet noget tidligere (kun en enkelt kortfilm og en anden mindre horrorfilm). Han veksler mellem at være direkte ynkelig for derefter at være helt klar i hovedet, når han forklarer sin ven (også yderst velspillet af Peter Cilella), hvordan han har det. Men det bedste er hans bidende og knivskarpe humor. Der er oprigtigt mange grin, der leveres af ham, og i horror-genren er det altid perfekt med lidt gode grin til at afvæbne publikum inden næste dystre øjeblik.

Justin Benson har skrevet, instrueret, produceret og klippet filmen, og det er såmænd da bare hans debutspillefilm. Det eneste, han officielt har på CV’et før denne, er en enkelt kortfilm, men mon ikke vi kommer til at se mere til ham efter denne film, der lige nu spiller på diverse festivaller. Ikke at filmen er uden fejl eller videre genial, men den er faktisk ret vellykket og viser så sandelig potentiale – ikke mindst i forhold til hans samarbejde med forholdsvis uprøvede skuespillere.

(Originaltitel: Resolution)

Biografpremiere: CPH PIX 2013
Genre: Horror | Thriller | Mystery