Lige fra starten ved man, at det her bliver en rutjebanetur af de rigtig sjove og dejlig uforudsigelige. Hvis man forestiller sig en palette af det mest groteske (men dog sjældent decideret makabre, da der er en let og sjov tone i filmen), vil man måske komme i nærheden af at ramme et par elementer fra filmen. Og dog… det er vitterlig en film med en lang række spøjse og underlige indlæg, der på mystisk vis alligevel strikkes sammen til en fornem historie.

Hovedrollen spilles af Chase Williamson, der er en helt fantastisk antihelt og ren “boy next door”, om man vil. Det er intet særligt ved ham andet end hans liv og hans historie, men det er også mere end rigeligt. Han er dog heller ikke videre kendt, da han kun har spillet med i to kortfilm og et afsnit af en TV serie inden denne hovedrolle.

Den anden hovedrolle – faktisk titelrollen – spilles af Rob Mayes, der har lavet en del mere arbejde i diverse større TV serier (‘Cold Case’, ‘Bones’ og en større rolle i den nye ‘The Client List’). Deres venskab spilles helt perfekt, så castingen her er et “match made in heaven”. Derudover nyder vi også godt af Paul Giamatti (‘Sideways’ og ‘Lady in the Water’), Clancy Brown (‘Highlander’ og ‘Cowboys & Aliens ‘) og Doug Jones (‘Pans Labyrint’ og ‘Quarantine’) i diverse biroller. En rigtig lækker sammenblanding af nærmest ikoniske skuespillere og dejligt skæve roller.

Filmen er skrevet og instrueret af Don Coscarelli, der også står bag ‘Phantasm’-filmene, som vi desværre ikke har set endnu, men det kan jeg da garantere for, vi skal nu! Den eneste direkte kendskab jeg har til ham, er den kortfilm han lavede til ‘Masters of Horror’ TV serien, som hed ‘Incident on and Off a Mountain Road’. Også med den film ramte han plet hos mig, så nu er der vist ingen vej uden om, at vi skal igennem en god del af hans bagkatalog.

Hvis du er til uforudsigeligt, syret horror/sci-fi/fantasy med sort humor, så skal du gøre dig selv den tjeneste at se ‘John Dies at the End’!

(Originaltitel: John Dies at the End)

Biografpremiere: CPH PIX 2013