Uha, hvor vi har glædet os til denne film. Vi har været meget begejstret for instruktøren, Chan-wook Park’s, tidligere film, så da Cinemateket i København havde fokus på ham som instruktør, kunne vi umuligt misse chancen for at se denne film – der var da også fyldt godt op i salen. Chan-wook Park har tidligere lavet bl.a. hævntrilogien ‘Sympathy for Lady Vengeance’, ‘Sympathy for Mr. Vengeance’ og ‘Oldboy’ – sidstnævnte kommer som amerikansk remake i slutningen af dette år, samt ‘Thirst’ (2009) og en perlerække af andre film. Med andre ord var vores forventninger skruet helt vildt op, inden vi skulle se ‘Stoker’, hvilket ikke blev mindre af, at dette er hans amerikanske debut.

Normalt skriver han også selv manuskriptet til de fleste af sine film, men i dette tilfælde har Wentworth Miller (nok bedst kendt for sin hovedrolle i TV-serien ‘Prison Break’) stået for filmgrundlaget, og det er såmænd hans debut som manuskriptforfatter – dog med en hjælpende hånd fra Erin Cressida Wilson, der bl.a. skrev manuskriptet til ‘Secretary’ (2002) og ‘Chloe’ (2009). Og egentlig passer ‘Stoker’-plottet fint med netop disse to titler, da der er en masse erotik, forbudte følelser og passion inde over historien.

I hovedrollen ser vi Mia Wasikowska (‘Alice in Wonderland’, 2010) som en ung og meget special kvinde, der har en del særheder, men er meget standhaftig og bevidst omkring hvem hun er, og hvad hun vil. Hendes mor spilles ekstremt stilsikkert af Nicole Kidman, der leverer en stjernepræstation, som kold og nærmest kynisk mor, der alligevel længes efter opmærksomhed og passion lige under overfladen – hvor også jalousien lurer, og ofte kommer tydeligt frem. Bare den kære Nicole dog ville droppe diverse botox-indsprøjtninger lidt, for selvom det dog er set værre, så er det sgu decideret svært at se på et plastic-fantastic ansigt, der kæmper for at vise de nuancer, som hun jo vitterligt besidder.

Sidst, men absolut ikke mindst, rundes det primære cast af med Matthew Goode (‘Watchmen’ og ‘A Single Man’, begge fra 2009). Han er helt fantastisk som den dybt charmerende og fantastiske flotte, Charles, der omgående indynder sig hos mor (Nicole Kidman), men tydeligvis er mest interesseret i at fange datterens (Mia Wasikowska) interesse. På hvilket plan den interesse ligger, vil vi undlade at komme nærmere ind på, men det er en fantastisk historie.

Det er ikke nogen let film, og den vil uden tvivl dele vandene, men for pokker hvor den passer godt til Chan-wook Park. Der er altid mange elementer på grænsen for det passende, men uden noget bliver vulgært eller overdrevet – vi er jo også i den milde ende af horrorgenren, så man kan slippe afsted med meget. Vi glæder os i hvert fald til mange flere film fra ham. Både koreanske og amerikanske produktioner, så vi kan få rig lejlighed til at opleve alle de forskellige nuancer, der spilles på i de to forskellige typer film, der trods alt kommer ud af det.

(Originaltitel: Stoker)

DVD/Blu-ray: Ukendt (filmen er set i Cinemateket, Kbh)
Genre: Thriller | Drama | Mystery