En film der er skrevet, produceret, filmet og instrueret af to brødre (Howard og Jonathan Ford deler eller samarbejder om alle disse funktioner) må enten være et passioneret projekt af den anden verden, som bare sparker røv… Eller være så møgdårlig, at de ikke kunne få andre til at lægge penge på bordet til at få den produceret. Og lad det straks være sagt, at der faktisk er rigtig høj produktionsværdi i denne film. Det ser lækkert ud og virker fra starten lidt kitsch, men det kan jo absolut sagtens være en force, så intet ondt om det.

Desværre er det ikke intentionelt kitsch, men bare VIRKELIG dårligt udført! Det er en low-budget zombie-film med fine billeder, men en klar B-film feeling og -kvalitet. Havde det bare været bevidst, så kunne det blive en sjov og skæv film, men nej… De ekstremt dårligt leverede replikker (som også er uendelig ringe skrevet) kan bare ikke gøre andet en hive filmen helt ned på et folkeskoleprojekt-niveau.

Hvis jeg skal være fair, så er det reelt ikke lige til at sige, hvor den største fejl ligger: Er det skuespillet, som er uendeligt ringe? Er det manuskriptet, der er bygget sammen af klichéer og alligevel tørt, sløvt og kedeligt? Lad os slå fast med det samme, at det ikke er fordi, der flyver replikker af sted i denne film. Faktisk siges meget få ord i de første 20 minutter, men det kræver selvfølgelig også sin skuespiller at være dårlig, uden overhovedet at sige noget. Men man kunne mistænke, at de er de to instruktørbrødre, der bare ikke har meget mere at byde på.

Men ret skal være ret, der er flere biroller (både zombier og “almindelige” mennesker), der leverer OK præstationer. Desværre er deres skærmtid bare meget kort, så det kan ikke opveje meget.

Hvis du står i udlejningsbiksen og overvejer denne film, så kan vi kun sige: ”Lad være”…

(Originaltitel: The Dead)