SAW X er endnu en gyserfilm, hvor John “Jigsaw” Kramer vil have sine ofre til at lege med livet som indsats. Og ja, eftersom den foregår mellem første og anden film i franchisen, så er Jigsaw med igen. Filmen starter faktisk ret hjerteskærende. Læs vores fulde Saw X filmanmeldelse her!

SAW X er et nyt kapitel i SAW-franchisen, men med en historie, der bringer os tilbage i tiden. John Kramer AKA Jigsaw er stadig meget syg på grund af en hjernetumor, men pludselig er der et håb. En læge med højst eksperimenterende midler og imponerende resultater kan måske blive hans redning.

Desværre for vores allesammens “legebarn” viser det sig, at dette mirakel i virkeligheden er en omfattende hustlerbiks. Ikke kun er han ikke helbredt, han har også mistet en masse penge, og føler sig – naturligvis, fristes man til at sige – nødsaget til at skabe en række lærestreger for de involverede. Dette er i øvrigt ikke en spoiler, men selve plottet, der også fremgår af traileren.

Du kan læse videre på vores Saw X filmanmeldelse herunder. Filmen har dansk biografpremiere den 28. september 2023.

Hjerteskærende grundhistorie

I modsætning til de fleste andre film i Saw-franchisen (hvis ikke dem alle), byder SAW X på en omfattende grundhistorie, der fylder en god del af spilletiden. Vi får med denne film et indblik i John Kramers liv mellem første og anden film i franchisen. I denne periode ødelægges hans menneskesyn nemlig i endnu større grad end efter første film.

Med en hjernetumor og dertilhørende dødsdom hængende over sig, rejser en syg og desperat John til Mexico. Her skal en læge forsøge at gennemføre et risikabelt og eksperimenterende medicinsk mirakel. Det viser sig dog hurtigt, at John Kramer har været offer for et omfattende svindelnummer.

Den slags gør man ikke mod John “Jigsaw” Kramer ustraffet, så straks går John i gang med at strikke en masse “lege” sammen. Disse svindlere lander i hans kreative fælder, hvor de skal påføre sig selv fysisk smerte og ubehag for at slippe ud. Altså de klassiske Jigsaw lege.

I den forbindelse skal det siges, at Saw X har fået jackpot med norske Synnøve Macody Lund (Ragnarok). Hun spiller Dr. Cecilia Pederson, der står i spidsen for den eksperimentende mirakelkur, som viser sig at være et fupnummer. Sjældent har man set så trodsigt et offer i en Saw-film. Hun gør direkte grin med hans metoder og er generelt iskold overfor hans kvaler.

Fra start til slut er Synnøve Macody Lund den skuespiller, der leverer den mest stabile og troværdige præstation. Hun er jo nærmest skurken, mens Jigsaw selv er hævneren, der denne gang virkelig har fundet nogle modbydelige ofre. Men hun er bare så vanvittigt sej (og også bare ret vanvittig), at man nærmest håber, hun klarer den.

I virkeligheden kunne de to være et skønt team. Altså, hvis deres moralkodeks lå bare en smule tættere på hinanden.

Saw X (2023) Gyserfilm

Selv skuespillere ældes altså

Selvom det er helt fantastisk skønt at se både Tobin Bell tilbage som John Kramer (også kaldet “Jigsaw) og Shawnee Smith som hans assistent og elev, Amanda, så er der en stor udfordring. De to var nemlig også med i allerførste Saw fra 2004, ligesom de havde en masse skærmtid i Saw II fra 2005. Det er immervæk knap 20 år siden, de to film blev lavet.

Udfordringen er nu, at Saw X rent kronologisk udspiller sig udelukkende mellem den første og anden film i Saw-franchisen. Skuespillerne er dog også kronologisk ældet, og det er altså tydeligt. Bevares, Tobin Bell spiller en dødeligt syg person, mens Shawnee Smith spiller en karakter, der har været narkoman og blev afvænnet, efter hun overlevede sin Jigsaw-udfordring.

Det er nådesløst at bede en skuespiller, der efterhånden er blevet 54 år (bevares, hun var nok 53 år, da filmen blev indspillet) om at lade som om, hun er 20 år yngre. De prøver med beherskede ansigtsbevægelser og måske også noget CGI, ansigtsproteser eller andre effekter. Jeg siger “måske”, fordi det virker ved gud ikke.

Intet ondt om Shawnee Smiths skuespil, for hun leverer varen, som hun skal. Det er bare mærkeligt, at man ikke har gjort mere for visuelt at sikre, de to skuespillere ser ud, som de gjorde omkring de to første film. Det er jo ikke skuespillerne, der bestemmer, hvornår historien skal udspilles.

Indrømmet, vi blev nok ekstra hårdt ramt af denne “aldring”, da vi genså de to første Saw-film som opvarmning til pressevisningen på Saw X. Men kender vi gyserfans (og dét gør vi!), så vil mange helt sikkert gøre det samme. Så hermed en opfordring til ikke at gense de første film, hvis du vil undgå at blive distraheret af, at skuespillere altså også bliver ældre at se på efter knap 20 år.

Se SAW X i de danske biografer nu!

Allerede i Saw X traileren ser man en del af de ofre og fælder, der er en del af fortællingen. Dog er der også nogle scener med i traileren (i hvert fald én af de officielle trailere), der ikke er med i filmen. Således udvikler filmen sig lidt anderledes end det, man ellers ser i traileren. Det gør faktisk ikke noget, selvom jeg altid synes, det er mærkeligt, når trailer-scener ikke er med i filmen.

Instruktøren bag denne tiende Saw film er Kevin Greutert. Han instruerede også instruerede SAW 3D og SAW VI. Derudover har han været klipper på de fleste film i franchisen. Ja, helt tilbage fra første film. Han var også klipper på film som The Strangers (2008), Cobweb (2023) og ja, også her på SAW X. Det er ikke helt optimalt, når han både er instruktør og klipper.

Jeg synes personligt, at Saw X er klart stærkest i første halvdel, mens slutningen bliver for langtrukken. Ja, der er kreative fælder (som altid!), men det bliver også både forudsigeligt og ret forceret. Der er bare ikke de store overraskelser, og det var der faktisk plads til. Dog skal du lige huske at få “end credit”-scenen med også. Den var vi selv ved at misse, efter spilletiden på knap to timer var overstået.

Manuskriptet er skrevet af Josh Stolberg og Pete Goldfinger. De to har skrevet mange gyserfilm sammen. Inklusiv Jigsaw (2017) og den ret hæslige Spiral: From the Legacy of Saw (2021). Men også Piranha 3D og 3DD. Meget mærkværdigt står Leigh Whannell og James Wan ikke engang anført med en “based on characters by”-kredit. Dét er underligt! James Wan er dog stadig producer.

Afslutningsvist skal det siges, at selvom Saw X var bedre end forventet – og markant bedre end mange andre Saw-film – kunne den godt have været bedre. Det er ærgerligt, men hvis du generelt har været glad for franchisen, kan du roligt smutte i biffen og se Saw X.

Saw X har dansk biografpremiere den 28. september 2023.

Biografpremiere: 28. september 2023
Instruktør: Kevin Greutert
Manuskript: Josh Stolberg, Pete Goldfinger
Medvirkende: Tobin Bell, Shawnee Smith, Renata Vaca, Paulette Hernandez, Joshua Okamoto, Octavio Hinojosa, Synnøve Macody Lund, Steven Brand, Michael Beach

John Kramer er tilbage. Den mest foruroligende del i SAW-franchisen udforsker et ufortalt kapitel i Jigsaws mest personlige spil. Mellem begivenhederne i SAW I og SAW II rejser en syg og desperat John til Mexico for en risikabel og eksperimentel medicinsk procedure. Men håbet om at finde en mirakelkur mod sin kræftsygdom bliver knust, da John opdager, at hele operationen er et svindelnummer for at bedrage de mest sårbare. Bevæbnet med et nyfundet formål vender den berygtede seriemorder situationen mod svindlerne sin karakteristiske grusomme måde gennem snedige, forrykte og geniale fælder.