GEN V på Prime Video er den nye spin-off-serie af THE BOYS. Hvis du kan lide den originale serie, kan du også forvente, at den her er noget for dig. Det modsatte er dog også tilfældet; Forvent ikke at kunne lide denne nye serie, hvis du ikke er fan af originalen. Læs vores anmeldelse af Gen V-serien her!

GEN V er den nye Prime Video-spin-off-serie af THE BOYS. Den foregår i det samme univers og endda på samme tid. Det betyder naturligvis, at der er mange crossover-elementer. Fra karakterer til plot-elementer. Selvom du kan se denne spin-off uden at have set den originale serie, vil jeg ikke anbefale det. Du går glip af alt for mange referencer og detaljer.

Denne serie har dog et helt nyt cast, så du får primært en række nye historier og plot-twists. Og ja, denne serie er præcis lige så blodig og vanvittig som The Boys. Ethvert afsnit ender gerne med en ekstrem udvikling eller cliffhanger. Faktisk er udtrykket “cliffhanger” ofte for mildt. Der er otte afsnit i sæson 1, og serien har premiere med frigivelse af de første tre afsnit af sæsonen.

Læs videre på vores anmeldelse af Gen V-serien nedenfor. Find de første tre afsnit på Prime Video fra den 29. september 2023.

Udspilles i The Boys‘ superhelteverden

Da Gen V er en spinoff-serie, der bygger på The Boys, foregår den naturligvis i den samme superhelteverden. Eller, som der står i pressematerialet, den foregår “i The Boys’ djævelske verden”. Som enhver, der nogensinde har set The Boys ved, er djævelsk et meget passende ord at bruge.

Mens superhelte og superskurke kæmper mod hinanden, føles det som verdens undergang for den almindelige verden. Ikke mindst almindelige mennesker, der fanges i krydsilden og dør til højre og venstre. Det føles ofte nærmest apokalyptisk!

Med Gen V udvides det univers, vi kender, for at give os en helt ny vinkel på denne superhelteverden. Titlen på GEN V refererer til den generation af børn, der fik superheltemidlet “V”, da de blev født. Deres forældre håbede, at de ville udvikle superheltekræfter, men der var ingen garantier. Og som vi ved fra The Boys, kan disse “kræfter” være ret freaky og farlige.

Superhelte på sociale medier

Historien udspiller sig på Godolkin University. Det er en prestigefyldt skole, der kun er for superhelte, og som er fyldt med studerende, der alle ønsker at være en del af “The Seven”. Selvfølgelig indser mange tidligt, at dette aldrig vil ske, mens andre ved, at de har lige dét, der skal til. Ikke mindst den rigtige form for superheltekræfter.

Og vi ved jo alle, at helte kan vendes til den mørke side (i ren Anakin Skywalker-stil) og blive korrupte superskurke. Når man ser, hvordan de unge superhelte bliver behandlet, er det ikke svært at forstå, hvordan de kan gå over til den mørke side. Konstant tvinges de til at skulle se hinanden som modstandere fremfor medspillere i kampen mod kriminalitet og skurke.

En af de helt store superhelte har ligefrem fået tilnavnet “Golden Boy”, mens andre “superhelte” reelt kun har fået kræfter, der kan bruges til underholdning. Jo jo, der er plads til alt på Godolkin University, men kun dem med potentiale til at kunne blive del af “The Seven” hyldes.

Eleverne er derfor i en konstant kamp om popularitet, som måles via de sociale medier. Selvfølgelig! Og vi ved efterhånden alle, at både de fantastiske og mindre heldige historier kan gå viralt. Så vil denne næste generation være fremtidens helte eller skurke? Og kan de overhovedet stole på de voksne, der har ansvaret for at gøre dem klar til den store verden udenfor universitetet?

Gen V – Anmeldelse | The Boys Spin-off Serie

Masser af kendte ansigter

Selvom der er mange unge skuespillere i Gen V, bør du genkende de fleste af hovedrollerne. Især da mange af dem allerede har arbejdet på andre genreproduktioner. Også de voksne karakterer portrætteres af nogle skønne skuespillere.

Karakteren vi følger helt fra begyndelsen er Marie Moreau. Da hendes kræfter endelig afslører sig selv (i seriens åbningsscene), er det en meget brutal oplevelse. Dette resulterer i, at hun får et meget anderledes teenageliv, inden hun kommer ind på superhelteuniversitetet. Jaz Sinclair (Slender Man, Chilling Adventures of Sabrina) er rigtig stærk som Marie Moreau.

Hendes værelseskammerat på skolen er den søde og godhjertede Emma Meyer, som spilles perfekt af Lizze Broadway (Based on a True Story). Jeg følte med hende med det samme og kunne lide hende mere for hver episode.

Som den populære superhelt “Golden Boy” får vi ingen ringere end Patrick Schwarzenegger (The Staircase), der gør et fantastisk stykke arbejde. Han leverer faktisk altid stærke præstationer, så man skal ikke tro, det “bare” er fordi, farmands navn trækker læsset. Selvom det helt sikkert hjælper. At tro andet ville være naivt, men han har lavet en del indiefilm efterhånden, så han er ikke uprøvet!

Se The Boys spin-off-serien GEN V på Prime Video

Michele Fazekas og Tara Butters er showrunners på Gen V. Kreditten “udviklet af” går til Evan Goldberg, Eric Kripke og Craig Rosenberg. Derudover er det også kun naturligt, at tegneserieforfatteren og illustratoren, henholdsvis Garth Ennis og Darick Robertson, stadig får en “baseret på” kredit.

Det er jo stadig rigtig meget det univers, de skabte, der danner rammerne for serien. De er da også stadig med til at producere denne spin-off fortælling.

Som allerede nævnt ville jeg forvente, at alle, der nyder The Boys-serien, bør kunne lide Gen V. Det er mere af det samme, men føles også nyt og frisk på grund af karaktererne. Og ja, der vil løbende være karakterer fra The Boys-serien, der dukker op her i spin-off-serien. Hvem og hvornår skal ikke afsløres her, men flere velkendte superhelte er med i de første tre afsnit.

The Boys spin-off-serien GEN V har premiere med tre afsnit på Prime Video den 29. september 2023. Efter denne premiere får vi et ugentligt afsnit, hvor sæsonfinalen lander den 3. november 2023.

Skabere: Michele Fazekas, Tara Butters
Medvirkende: Jaz Sinclair, Chance Perdomo, Lizze Broadway, Shelley Conn, Maddie Phillips, London Thor, Derek Luh, Asa Germann, Patrick Schwarzenegger, Sean Patrick Thomas, Marco Pigossi

Sat i den diabolske verden af The Boys udvider Gen V universet til Godolkin University, det prestigefyldte college kun for superhelte, hvor studerende træner for at blive den næste generation af helte. Ud over det typiske colleges kaos med at finde sig selv og feste, står disse børn over for eksplosive situationer… bogstaveligt talt.