NOWHERE på Netflix er en ny thriller fra Spanien. Historien foregår i en dystopisk fremtid, men for mange er det allerede virkelighed. Det er i bund og grund en flygtningehistorie, der bliver til en desperat kamp for overlevelse. Læs vores fulde Nowhere-filmanmeldelse her!

NOWHERE er en ny Netflix-thriller med en historie, der burde ramme seerne hårdt. Ikke alene er det en overlevelseshistorie – noget mange genrefans nyder – det er også en film, der viser en verden, der er virkelighed for mange. Enhver, der så nyhederne, da USA (og alle allierede) trak sig ud af Afghanistan, vil genkende den brutale og ubarmhjertige desperation.

Den nye Netflix-film er i høj grad en historie om at være en flygtning. Det betyder, at de skal håndtere menneskesmuglere, tage chancer med meget dårlige odds og prøve deres bedste for at holde sig i live. Alt sammen for at slippe væk fra en verden, der vil dræbe dem. Første del er brutal af mange grunde, og derefter bliver det til en overlevelseshistorie om en kvinde, der er alene på havet.

Læs videre på vores Nowhere-filmanmeldelse nedenfor. Den kan ses på Netflix fra den 29. september 2023.

En dystopisk verden, der ikke er så fremmed

I Nowhere begynder historien i Spanien, hvor “Regimet” har overtaget magten og implementerer nogle brutale tiltag. Vi er i en dystopisk version af Spanien, hvor der er mangel på mad og energi, så folk bliver “fjernet”, hvis de ikke har nogen reel værdi. Det betyder gamle mennesker, børn og gravide kvinder.

Mia (Anna Castillo) er en gravid kvinde, hvilket betyder, at hun ikke må eksistere. Der er derfor ikke andre muligheder end at blive fanget og “elimineret” eller at flygte.

Sammen med sin mand, Nico (Tamar Novas), og mange andre gravide kvinder – og deres familier, hvis de stadig har nogen tilbage – forsøger de desperat at flygte fra det totalitære land, de er fanget i. De gør det ved at gemme sig i en container, som er på vej til et fragtskib, der skal til Irland. Tilsyneladende er Irland et af de få lande, der nægter at følge disse brutale “energibesparende” tiltag.

Det, at flygte fra et land via fragtcontainer, er jo ikke ligefrem ren fiktion. Det foregår allerede, og det går så sandelig også galt flere gange. Præcis ligesom rædslen ved at være kvinde i flere lande verden over er virkelig. Med andre ord er den dystopiske verden i Nowhere måske nok fiktion, men ligesom The Handmaid’s Tale er den baseret på ting, der allerede sker i vores verden lige nu.

For Mia går det fra slemt til værre, da hun og Nico bliver tvangssepareret midt i flugten. Efter endnu et par brutale og hjerteskærende begivenheder kommer Mia ombord på skibet, men en voldsom storm sender hende ud i havet. Stadig inde i en container. Og så begynder veerne.

Hun er derfor ikke længere alene, fordi hun har et spædbarn at passe. Men hun driver altså stadig rundt midt i havet. Inde i en container!

Nowhere (2023) – Anmeldelse | Netflix overlevelsesthriller

Slutningen af Nowhere på Netflix

Selvom jeg kunne lide slutningen på den nye Netflix-film Nowhere, føler jeg, at den kunne have været stærkere. Der er de sædvanlige “alt, der kan gå galt, vil gå galt”-øjeblikke, der bare er irriterende. Jeg ved godt, det er for spændings skyld, men nu har Mia immervæk været igennem et regulært mareridt i hele filmen allerede.

Mia har desuden været så smart og fokuseret i lang tid, at nogle af detaljerne irriterede mig bare en smule mere end nødvendigt.

Jeg blev også ved med at vente på noget flygtningestatistik eller en slags information om, hvordan man kan hjælpe flygtninge til sidst.

Det er vanvittig vigtigt at lave en film, der viser rædslerne ved at være flygtning – ikke mindst hvad de skal igennem og risikerer. Men så at slutte filmen uden lige at anerkende, at det er virkelighed for millioner på verdensplan, dét forstår jeg ikke.

Det efterlader faktisk en ret dårlig smag i min mund. Måske der bliver rettet op på det, inden filmen frigives på Netflix, men jeg tør ikke ligefrem regne med det.

Se Nowhere på Netflix!

Denne spanske Netflix overlevelsesfilm er instrueret af Albert Pintó, som tidligere har instrueret gyserfilmen Malasaña 32. Og ja, til tider føles Nowhere endnu mere skræmmende end en egentlig gyserfilm på grund af dens realisme. Albert Pintó instruerede også afsnit af Netflix-serierne Sky Rojo og Papirhuset, så han har arbejdet med streaminggiganten i noget tid.

Thrilleren er skrevet af Ernest Riera, Miguel Ruz, Indiana Lista, Seanne Winslow og Teresa Rosendo. Den er baseret på en historie af Indiana Lista. En historie, der er vigtig på mange måder og burde være nem at forholde sig til. Især hvis du er bare lidt opmærksom på, hvad der foregår i vores verden.

Kort sagt er Nowhere en brutal overlevelseshistorie, der mindede mig om Cast Away, hvis Tom Hanks var blevet fanget i en fragtcontainer. Med et spædbarn. Ja, det er en vanvittig situation, men Mia kæmper på måder, der minder mig om Matt Damon i The Martian.

Hun er simpelthen tvunget til at arbejde med det, hun er til rådighed, og aldrig give op. På trods af en slutning, der kunne have været stærkere, kan jeg varmt anbefale at se Nowhere!

Nowhere er ude på Netflix fra den 29. september 2023.

FAKTA

Instruktør: Albert Pintó
Manuskript: Ernest Riera, Miguel Ruz, Indiana Lista, Seanne Winslow, Teresa Rosendo
Medvirkende: Anna Castillo, Tamar Novas

Plot

Gravid, alene og drivende i havet forsøger en kvinde, der er fanget i en skibscontainer, at overleve efter at være flygtet fra et ødelagt totalitært land.

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.