Vi kan hurtigt blive enige om, at dette ikke er nogen traditionel horrorfilm. Det er nemlig ikke sådan, at folk bliver zombier, når de bliver smittet med den sygdom, der er omdrejningspunkt for filmen. Dog er uhyggen mindst lige så stor, da vi nu har at gøre med en usynlig fjende, der – især efter både AIDS samt fugle- og svineinfluenza udbrud – virker meget mere realistisk og nært. Der holdes utroligt mange bolde i luften, og sideløbende historier smelter sammen og skilles løbende, hvilket kræver sin instruktør. Heldigvis er det Steven Soderbergh, vi har i førersædet, og han styrer det hele med nænsom, men meget sikker, hånd.

Desuden er der et stjernebesat ensemble cast, der alle brillerer på hver deres måde. Nogen mere underspillet, som eksempelvis Kate Winslet, mens andre har øget energien et par takter, som eksempelvis Jude Law. Men stjernebesætningen tjener faktisk et større formål end bare det at kunne sætte store navne på plakaten og have dem som deciderede trækplastre (hvilket de naturligvis er). Uden de genkendelige ansigter ville det nemlig være umuligt at hitte rundt i de forskellige historier, for hvor let ville det lige være at huske på 10 forskellige spritnye ansigter i en film, hvor fakta og detaljer også spiller deres egne afgørende roller?!

Indrømmet, jeg synes ikke altid, det er sjovt at skulle bevæge mig rundt i mørket (eller høre den mindste udefinerbare lyd i mit hjem) efter en film som ‘Paranormal Activity’, men så er uhyggen altså heller ikke værre. Til gengæld gør en film som ‘Contagion’ mig overfølsom i forbindelse med alt, hvad jeg foretager mig… Ikke mindst, når man er ude blandt mennesker i de offentlige rum. Man er jo omgivet af smittefarer, og nu hvor vi går influenza-sæsonen i møde, så er ‘Contagion’ da helt fremme i bevidstheden konstant. Hvornår kommer næste store epidemi, og er det “bare” en almindelig influenza eller bliver næste skud på stammen værre? Jeg lider ikke af dommedagsfrygt eller bakterieforskrækkelse som sådan, men dét er da, om noget, uhyggeligt!

(Originaltitel: Contagion)

Biografpremiere: 03-11-2011
Genre: Thriller | Action