NO ONE WILL SAVE YOU på Disney+ er en sci-fi-gyserfilm. Kaitlyn Dever er filmens absolutte stjerne som kvinden i brutal kamp – mod rumvæsner – for overlevelse. En skarp spilletid på 93 minutter er til dens fordel. Læs vores No One Will Save You-filmanmeldelse her!

NO ONE WILL SAVE YOU er en ny Disney+ film, som enhver genrefan bør have lyst til at se. Genrerne er nemlig sci-fi, horror og thriller, da hovedpersonen kæmper mod rumvæsner, der har invaderet hendes hjem. Der er altså nærmest fuld plade i genre-bingo med den her Disney+ spillefilm.

Spilletiden er 93 minutter i alt, og med kun meget få korte pauser for vores hovedperson. Faktisk kunne “actionfilm” også sagtens bruges til at beskrive den. Det er en heftig overlevelseshistorie, da vi ser Brynn (Kaitlyn Dever) gøre, hvad hun kan for at bekæmpe rumvæsner, der er ved at splitte hende hjem ad. Som minimum vil hun gerne redde sig selv fra at blive taget af rumvæsnerne.

Læs videre på vores No One Will Save You-filmanmeldelse nedenfor. Find filmen på Disney+ fra den 22. september 2023.

Rumvæsnerne er her

I denne medrivende og meget intensive psykologiske sci-fi thriller møder vi Brynn Adams (Kaitlyn Dever). Hun er en kreativ og talentfuld ung kvinde, men også en, der er blevet fuldstændig fremmedgjort fra sit samfund. Hun er konstant alene, men ser ikke ud til at være ensom. Faktisk trives hun på mange måder.

Selvfølgelig hjælper hendes voldsomme angst heller ikke, når det gælder samvær med andre mennesker. Men eftersom hun kun mødes med had og vrede, er hun glad for at holde afstand til alt og alle.

Det er dog ikke andre mennesker, der vender op og ned på hendes verden. Vi er nemlig mindre end ti minutter inde i historien, da Brynn bliver vækket af mærkelige lyde om natten. Kilden til disse lyde viser sig at være rumvæsner. Ja, dem med store hoveder og øjne som i helt ægte “udenjordisk liv”. De er højst ubudne gæster, men nu er de altså inde i hendes ellers ret isolerede hjem.

Brynn har dog ikke tænkt sig at lade rumvæsnerne tage hende, så historien tager os med ind i en kamp mellem hende og flere (i øvrigt forskelligt formede) udenjordiske væsener. Disse rumvæsner truer både hendes fremtid – som ser ret dyster ud, men ikke er uden håb – og tvinger hende til at konfrontere en hjerteskærende fortid.

No One Will Save You – Anmeldelse | Disney+ Sci-fi gyserfilm

Kaitlyn Dever er både final girl og actionstjerne

Selvfølgelig er Kaitlyn Dever ikke den største person rent fysisk, men hun kan kæmpe, som om hendes liv afhænger af det. Som Brynn i No One Will Save You er det da også netop tilfældet. Og jeg elsker, når man ser en person kæmpe med alt, hvad de har i sig. Ikke de flotte og super koreograferede (selvom det naturligvis stadig er koreograferet) kampscener, men ren overlevelse.

Kampen mellem lille Brynn og diverse rumvæsner er desuden voldsom ujævn. Rumvæsnerne har kræfter langt ud over, hvad et menneske kan præstere, men overlevelsesinstinktet kan også være ekstremt stærkt og kraftfuldt.

Som den altafgørende hovedperson leverer Kaitlyn Dever (Unbelievable) en præstation, der er både hjerteskærende og frygtindgydende. Først ser vi hende som kvinden Brynn, der lever et stille liv. Et liv hun er tilpas og tryg i. Når vi ser hende forsøge at interagere med andre mennesker i byen, forstår vi hvorfor; Alle i den lille by udtrykker had og foragt, med mindre de helt ignorerer hende.

Og ja, vi får at vide hvorfor, selvom man kan argumentere – det kan jeg i hvert fald – at det er lige voldsomt nok at straffe hende på den måde.

At opleve Kaitlyn Dever kæmpe tilbage mod rumvæsnerne som Brynn er fascinerende. Hun bliver konstant fanget med ryggen mod en reel mur og er tvunget til at finde på sit næste træk. Det virker ofte håbløst, men som en ægte final girl giver hun ikke op. Uanset hvor voldsomt og brutalt, det udvikler sig.

Se No One Will Save You på Disney+

No One Will Save You er skrevet og instrueret af Brian Duffield, og det er kun hans anden film som instruktør. Hans første spillefilm som instruktør (som han også skrev og producerede) var 2020-filmen Spontaneous med Katherine Langford og Charlie Plummer i hovedrollerne.

Som manuskriptforfatter vil du sikkert kende mere til hans arbejde. Brian Duffield skrev den fantastiske gyserkomedie The Babysitter (2017), action-gyser-sci-fi-hybriden Underwater (2020) og monsterfilmen Love and Monsters (2020). Desuden producerede han senest filmen Cocaine Bear, instrueret af Elizabeth Banks.

Så ja, vi kender bestemt til Brian Duffields arbejde, og vi er allerede vilde med ham. No One Will Save You vil sandsynligvis have en bekendt stil, hvis du har set nogle af de andre historier fra ham. Og alligevel er den meget sin helt egen fortælling. Ikke mindst fordi der faktisk ikke er noget dialog i den. Overhovedet. Kun ekstremt få ord siges i løbet af filmens halvanden times spilletid.

Der er trods alt heller ikke så pokkers meget at tale med rumvæsnerne om – og ingen andre vil jo tale med Brynn, som er den eneste person, vi følger. I en verden, hvor tale fylder ekstremt meget via både et væld af podcasts og nyhedsudsendelser, der gentager det samme igen og igen, er det faktisk en lettelse. Et billede siger alligevel mere end tusinde ord – og levende billeder viser også kontekst.

Det skal siges, at slutningen af No One Will Save You ikke vil være for alle. Enhver slutning, der ikke er endegyldigt forklaret, deler ofte publikum.

NO ONE WILL SAVE YOU ending explained >

Jeg kunne personligt godt lide No One Will Save You slutningen, men nu kan du være klar på en historie, der måske ikke slutter, som du forventer.

No One Will Save You er ude på Disney+ fra den 22. september 2023.

Instruktør: Brian Duffield
Manuskript: Brian Duffield
Medvirkende: Kaitlyn Dever, Elizabeth Kaluev, Zack Duhame, Lauren L. Murray, Geraldine Singer, Dane Rhodes, Evangeline Rose, Dari Lynn Griffin

No One Will Save You introducerer Brynn Adams (Dever), en kreativ og talentfuld ung kvinde, der er blevet fremmedgjort fra sit samfund. Ensom, men altid håbefuld, finder Brynn tryghed inden for murene i det hjem, hvor hun er vokset op – indtil hun en nat bliver vækket af mærkelige lyde fra overjordiske, ubudne gæster. Herefter følger et actionfyldt opgør mellem Brynn og en række rumvæsner, der truer hendes fremtid og tvinger hende til at gøre op med sin fortid.