Kongen af alle monstre, Godzilla, er tilbage! Og glem alt om Roland Emmerichs familievenlige version fra 1998. Denne gang får vi monstre, død og ødelæggelse for alle pengene (og det er immervæk $160 millioner, der er brugt), så det er ikke sparet på noget. (Jo, blodet – for det er stadig en PG-13 produktion.)

Det gælder så sandelig også mængden af gode skuespillere. Man kunne forvente en række action-skuespillere i sådan en film, men nej – vi får “rigtige” skuespillere, såsom Aaron Taylor-Johnson (Kick-Ass), Ken Watanabe (Inception), Elizabeth Olsen (Silent House), Juliette Binoche (Den engelske patient), Sally Hawkins (Blue Jasmine), David Strathairn (Lincoln, Bourne-filmene) og Bryan Cranston (Breaking Bad). De leverer (selvfølgelig) alle en solid indsats – det er ikke de vilde karakterportrætter, vi får, men det er stadig en del mere, end man forventer fra en kæmpe action-basker.

Instruktør Gareth Edwards fik chancen for at lave Godzilla, efter hans flotte resultat med den lille produktion Monsters fra 2010. Den blev lavet for bare $800.000, og han fik virkelig noget ud af de penge.

Selve historien i denne Godzilla er meget anderledes fra 1998-versionen. Jeg vil ikke afsløre for meget, men der er andre monstre end Godzilla med! Det er jo oplagt altid at sammenligne denne slags blockbusters med andre film, og i den forbindelse skal vi nok skæve gevaldigt til alt fra Jurassic Park-franchisen over til Peter Jackson’s King Kong og faktisk også sidste års Pacific Rim. Der er knald på hele vejen igennem – selv før vi får selveste Godzilla at se – og jeg var så underholdt, at tiden fløj afsted.

Der har været talt meget om størrelsen på Godzilla, som er større end nogensinde. Japanerne mener, han er blevet tyk – og min første tanke var da også, at der var lidt bassemås over ham. Men mægtig er han altså – især hans brøl! Og netop dette (både størrelse og brøl) gør naturligvis også, at man altså skal se Godzilla i biografen. Det fungerer ligesom bare ikke rigtig på den lille skærm… selvom det da bliver et glædeligt gensyn, når filmen skal finde sin plads i hjemmebiografen også.

Vi regner bestemt med, at Godzilla får succes nok til, at vi får en 2’er. Og vi kan lige så godt sige, at vi glæder os gevaldigt til mere Godzilla!

Biografpremiere: 15-05-2014
Genre: Thriller, Science Fiction, Action
Instruktør: Gareth Edwards
Medvirkende: Aaron Taylor-Johnson, Richard T. Jones, Elizabeth Olsen, Bryan Cranston, David Strathairn, Patrick Sabongui, Yuki Morita, Brian Markinson, Juliette Binoche, Akira Takarada, Victor Rasuk, Ken Watanabe m.fl.