:: Anmeldelse ::

Det er svært at forklare præcis, hvilken oplevelse ’Inception’ giver. Det er jo ikke horror, men det er en hardcore thriller, der i den grad er pakket ind i sci-fi og fantasy på den lækreste måde siden ’Matrix’-trilogien. At Christopher Nolan kan have hele denne films verden i sit hoved, er for mig fuldt ud på højde med James Cameron’s ’Avatar’-verden, eftersom historien i ’Inception’ er langt mere kompleks og fascinerende, sammen med en billedside, der er lige så fantastisk som ens vildeste drømme. Uden at det virker urealistisk eller med forcerede special effects, vel at mærke.

Leonardo DiCaprio har efterhånden arbejdet med nogle at de største instruktører, men det ville være kærkomment at se endnu et samarbejde med Nolan, for de bringer virkelig det bedste frem i hinanden. Nolan skaber en fantastisk verden, og DiCaprio er med til at følge os igennem den. Men det er nu ikke kun DiCaprio, der gør et fremragende stykke arbejde, for også Ellen Page, Joseph Gordon-Levitt, Tom Hardy og ikke mindst Marion Cotillard er simpelthen fantastiske i deres respektive roller. Der er absolut intet at sætte en finger på, og det gælder for hele castet, selvom jeg dog synes, de førnævnte leverer pragtpræstationer udover det sædvanlige.

I ‘Inception’ er man virkelig fanget i en drømmeverden, som har mange lag, og hvor man med fordel bliver trukket ind i denne verden, således at man også er fuldt opmærksom på alle detaljer. Jeg glæder mig dog allerede til at se filmen igen, da man uden tvivl vil fange langt flere detaljer i anden og tredje omgang. Jeg havde skruet mine forventninger højt op, og samtidig undgået at læse for meget om filmen. Jeg havde set et par forskellige trailers og klip, men intet andet, og det er klart en fordel, da man så går ind til filmen med et meget åbent sind og ikke bare venter på en særlig scene og udvikling, man allerede har hørt om. Denne film skal klart ses i biografen, da den har en uovertruffen billedside – og det uden at gå i 3D fælden, som lader til at være blevet overbrugt (som f.eks. i ’Clash of the Titans’ hvor det faktisk forringede filmen). Jeg elsker 3D, når det bliver gjort rigtigt og korrekt, men egentlig vil jeg hellere fascineres af en flad skærm i en sådan grad, at jeg trækkes ind i den. Det er en langt stærkere oplevelse.

Marion Cotillard vandt en Oscar for sit portræt af Edith Piaf i ’La vie en rose’ (2007), og Piaf-sangen ’Non, je ne regrette rien’ anvendes som en plot-enhed gennem hele filmen. Christopher Nolan har dog udtalt, at dette er “en ren tilfældighed”..

(Originaltitel: Inception)

I biografen: 29-07-2010
Genre: Thriller | SciFi | Action