Her er en film, der mildest talt har været længe ventet. Fra vi først hørte, at den skulle laves, og efterhånden som der blev sat navne på castet, er forventningerne bare vokset og vokset. Det er altid skræmmende, da der nærmest lægges op til et antiklimaks, og måske det også allerede er kommet for mange, da mainstream mediernes anmeldelser har været noget lunkne. De lagde måske også en smule låg på mine forventninger. Og dog sad jeg stadig og nærmest hoppede i biografsædet, da lyset blev slukket, og ‘Prometheus’ startede. Jeg forventede en fantastisk oplevelse, og dét fik jeg også!

Lad os bare starte med det helt umiddelbare: Billedsiden! Man kan mene, hvad man vil om historien, men ingen kan nægte, at dette er et visuelt mesterværk, der løftes til nye højder af en fantastisk billedside – og så er her endnu et godt eksempel på udnyttelsen af 3D til at skabe en verden, der omgiver og indvier publikum i det univers, der præsenteres på det store lærred.

Der er naturligvis – som altid ved disse storfilm – en lang række filmnørder (og jeg bruger dette udtryk meget positivt, selvom det er en gruppe mennesker, der er svære at tilfredsstille), der har brugt en fænomenal mængde energi på at finde fejl. Vi har læst flere af disse lister, men jeg synes personligt, det er nemt at afvise flere af deres anker. Det er jo trods alt science fiction, og at forvente vi kan forstå og forholde os til alt – eller at vi alternativt skal have alt skåret ud i pap og indgående forklaret – virker helt absurd. Det svarer til at man for 20 år siden fik vist en iPhone og straks skulle kunne forstå alt omkring den, og ellers ville afskrive den som noget pjat. Nyd for pokker den fantastiske verden, og anerkend at vi allerede nu lever i en konstant foranderlig hverdag.

Nå, nok opsang herfra for uanset det fantastiske univers i ‘Prometheus’, så er det – utroligt nok – en film, der i stor stil bæres af castet. Mange har fremhævet Michael Fassbinder, og det bliver jeg også nødt til. For satan, den mand tryllebinder publikum i hver eneste scene. Han er som en form for Pinocchio. Grundlæggende ”bare” en fantastisk robot, der dog minder meget mere om et menneske, end nogen af menneskerne vil anerkende. Og som publikum kan man hele tiden se og fornemme, at der lurer en masse under overfladen på denne tilsyneladende sjæleløse maskine. Han er fænomenal.

Men det er vores kære Noomi Rapace altså også. I starten synes jeg, hun var lidt for blød og blid, men det skal hun reelt også være, da hun jo er en eventyrer og videnskabsmand. Ikke en hardcore ”space traveler”. Og her er jeg glad for, at vi så ‘Alien’ dagen inden, vi så denne film, for en af de sejeste kvinder i filmhistorien, Ellen Ripley, var heller ikke hardcore som udgangspunkt. Egentligt har vi i én og samme film nu fået illustreret både den unge Ripley og den erfarne Ripley i form af hhv. Noomi Rapace karakter, Elizabeth Shaw, og Charlize Theron’s karakter, Meredith Vickers.  Og de er begge fantastiske i deres respektive roller. Man forstår dem begge, og mens det er meningen, man skal holde af Shaw, så kunne Vickers-karakteren hurtigt være blevet en person, man ikke kunne udstå. Her er det tydeligt Charlize Theron har været perfekt castet og i den grad leverer varen.

Som sagt mange gange før, så vurderer jeg ofte en film ud fra, om jeg bare må se den igen, og om jeg bare skal eje den. Og der er absolut ingen tvivl om, at ‘Prometheus’ skal stå lige ved siden af ‘Alien’-bokssættet, og så glæder jeg mig allerede (igen!) som et lille barn til, at vi forhåbentlig får flere film, der fortsætter eventyret, der nu blev præsenteret i ‘Prometheus’.

DVD/Blu-ray

Vi har ligeledes set filmen på Blu-ray, og det kan kun anbefales – du finder ikke en meget flottere film til Blu-ray mediet. Udover den fantastiske kvalitet indeholder Blu-ray versionen også en del slettede scener samt kommentarer fra bl.a. Ridley Scott samt forfatterne Jon Spaihts og Damon Lindelof. Det vil sige, at du faktisk får svar på nogle af de spørgsmål, du garanteret havde, da du havde set filmen.
Blu-ray er sponsoreret af MovieZoo

(Originaltitel: Prometheus)

Biografpremiere: 31-05-2012