Her er endnu en film, der bliver solgt ved at sammenligne den med en række andre succesfulde film på coveret. I dette tilfælde var det bl.a. ‘Identity’ (2003) med John Cusack, og har man set den film, kan man straks blive nervøs for, om de allerede på coveret har afsløret alt for meget. Men det kan jeg med glæde fortælle, at de har de ikke… Og alligevel kan den faktisk godt tåle sammenligningen, for den er flot og intelligent som førnævnte film.

Der er ikke mange personer med i filmen, men det gør kun hele oplevelsen mere intens, da vi får rig lejlighed til at lære de forskellige karakterer at kende. I hovedrollerne ses Josh Stewart (‘The Collector’ og den snarligt kommende efterfølger ‘The Collection’) og Jamie-Lynn Sigler (kendt især fra TV-serien ‘Sopranos’). De leverer begge meget fornemme præstationer, men det er især Josh Stewart, der får mest at arbejde med, og han er i øjeblikke helt fænomenal.

Skal jeg alligevel også fremhæve noget at det mere kritiske, så bliver filmen måske en smule lang og går lidt i ring. Det hele giver reelt mening, men vi får dog måske lige en tur for meget rundt i manegen. I samme åndedræt må jeg dog fremhæve, at det er enormt imponerede, at dette er Chad Feehans debut som instruktør. Det er nemlig overordentlig stilsikkert håndværk. Han har da også selv skrevet manuskriptet, og er producent (dog sammen med en række andre), så man må forvente, at han virkelig er helt inde under huden på projektet, hvilket er til publikums absolutte fordel.

Uden overhovedet at afsløre noget, så er det virkelig en lækker sammenskruet slutning, hvor der er små detaljer, der binder historien meget fornemt sammen. Det er nærmest som at få en række cameos, der pludselig gør, at alt andet giver mere mening. Jeg elsker at få lidt closure og ikke sidde med totalt åbne slutninger på en film, men når det er skruet rigtigt sammen, så man får en kombination, er det næsten det optimale for mig. Og sidder man og bliver begejstret for en films få sidste minutter, så har det en tendens til pludselig at gøre hele filmen meget bedre. Sådan er det i hvert fald for mig, selvom jeg lige skruer lidt ned for begejstringen, så vi trods alt lander på fire MEGET store splatter.

(Originaltitel: Beneath the Dark)

DVD: 05-09-2012
Genre: Thriller | Mystery