TENET er den nye film af Christopher Nolan. Det betyder i sig selv, at man skal forvente både vild action og intens tankevirksomhed. Det er en slags Inception for viderekomne. Vildt, vanvittigt og ret fantastisk. Læs vores fulde Tenet anmeldelse her, og smut i biografen og se den!

TENET er Christopher Nolans nyeste film, hvor meget af plottet har været ukendt. Bevares, vi har længe vidst, at det er noget med at bevæge sig baglæns gennem tiden, men det er faktisk også dét. Filmen bør bestemt heller ikke forsøges forklaret på forhånd. Man skal simpelthen se den og overgive sig til historien.

Du kan dog være helt sikker på, at filmen er helt ubeskrivelig flot og derfor virkelig bør ses i biografen. Dét fortjener en film af denne kaliber. I øvrigt kræver den også din fulde opmærksomhed, og den gives bedst, når du er “fanget” i biografmørket. Især her under Corona, hvor der er mere plads omkring én og dermed færre forstyrrelser. Det er i hvert fald min biografoplevelse for tiden.

Læs hele vores Tenet anmeldelse herunder!

NB! Den er naturligvis uden spoilers, men selv hvis vi kom med nogle, ville de kræve en længere udredning for reelt at spoile Tenet for dig.

Inception for viderekomne

Film af Christopher Nolan er efterhånden garanti for både flot action og en ret kringlet tankevirksomhed. Og ja, Tenet kan sagtens blive beskrevet som en form for Inception for viderekomne. Og den smager såmænd også lidt af Interstellar. Begge film har trods alt også noget med tidsrejse at gøre – omend på meget forskellig vis og nogle gange kun i karakterernes bevidsthed.

Det er derfor heller ikke en helt dum idé at gense disse film, inden du ser Tenet. Ikke fordi hans foregående film hænger sammen med denne. Det gør de nemlig ikke. Men den kringlede tilgang til plot og alternative syn på, hvad der kan lade sig gøre? Dén er helt i tråd med plottet for Tenet.

Selv hovedpersonen er, gennem nærmest hele filmen, meget i tvivl om, hvordan det hele hænger sammen. Det vil du nok også være, men det er trods alt blevet lidt af et kendetegn for Christopher Nolans film. Han bygger en spritny virkelighed op, og derfor er der ingen spilleregler, han skal følge.

Det betyder også, at vi skal se den igen for at få alle detaljer med. Den var dog langt fra så indviklet, som jeg frygtede. I starten skal man lige ombord på dette “tiden bevæger sig baglæns”-trip, men mere snørklet var det heller ikke.

Tenet – Anmeldelse

Vildt, vanvittigt og ret fantastisk!

Dér, hvor Tenet adskiller sig fra tidligere Nolan film er, at vi er ude i en reel spion-thriller samtidig med, at der er fuld smæk på sci-fi elementerne. Det er både tredie verdenskrig og jordens undergang, der skal forhindes, så både CIA og MI6 – plus diverse karakterer fra underverdenen – skal samarbejde. Og det gør de… på deres egen lidt aparte måde naturligvis!

Det skaber en fantastisk dynamik mellem nogle vidt forskellige karakterer. Og selvom hovedpersonen helt klart er protagonisten (ja, det er altså, sådan han også omtales i filmen), spillet af John David Washington, så var det andre karakterer, der skabte filmen for mig.

Det skal ikke forstås sådan, at John David Washington (søn af selveste Denzel og kendt fra BlacKkKlansman) ikke var god, for dét synes jeg bestemt, at han er. Han er bare ikke den mest karismatiske karakter. Dét er til gengæld “Neil”, der spilles af Robert Pattinson samt “Kat”, der spilles af den fantastiske Elizabeth Debicki (The Cloverfield Paradox, Widows).

Disse to karakterer er filmens bankende hjerte på deres helt egne måder.

Efter at have set Robert Pattinson være helt blændende i film som i The Lighthouse (2019)The Lost City of Z (2016) og nu Tenet, glæder jeg mig endnu mere til at se ham som den nye Batman. Det skal nok blive godt!

Tenet – Anmeldelse

Se Tenet i de danske biografer!

Det er (naturligvis!) Christopher Nolan selv, der i vanlig stil har både skrevet og instrueret filmen. Gyserfans kan til gengæld nyde ekstra godt af, at den er klippet af Jennifer Lame, der også stod for klipningen af Hereditary – Ondskabens Hus (2018), da Nolans faste klipper var optaget af andre projekter. Hoyte Van Hoytema er til gengæld stadig filmfotografen, hvilket han også var på Interstellar og Dunkirk.

På musikfronten måtte Nolan også skifte ud, da Hans Zimmer er i fuld gang med Dune (2020). Derfor blev det Ludwig Göransson, der (på Zimmers anbefaling) står bag scoret til Tenet, og det er faktisk endt rigtig godt. Det er til tider ret syret og passer derfor helt perfekt til filmens plot og udvikling.

For mig er Tenet som sagt en form for videreudvikling af Inception-teorien, hvor der dog også er en god omgang Terminator-logik indeover. Altså, i forhold til hvordan man kan ændre fremtiden ved at påvirke fortiden. Vi er jo ude i en alternativ form for tidsrejse. Hvis du er til Christopher Nolans krøllede historiefortællinger, så skynd dig ind at se Tenet.

Og undgå endelig at høre for meget inden, da du helst skal opleve den helt “frisk”. I hvert fald første gang, du ser den!

Tenet udkommer i danske biografer fra onsdag den 26. august 2020.

Instruktør: Christopher Nolan
Medvirkende: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Cleménce Poésy, Michael Caine, Himesh Patel, Dimple Kapadia

Bevæbnet med kun ét eneste ord, Tenet, kæmper han for hele verdens overlevelse. Han rejser gennem en mørk verden fuld af international spionage på en mission, der bevæger sig ud over grænserne for tid, som vi kender det. Men det er ikke en tidsrejse. Inversion.