Riget er blevet genskabt som teaterstykke på Det Kongelige Teater og kan i dén grad anbefales. Hvis du elskede Lars von Triers ikoniske tv-serie, må du ikke snyde dig selv for at opleve den i levende live på scenen i Skuespilhuset.

Jeg så Riget som både tv-serie, og da den blev vist i biografen. Da jeg så, at den nu blev skabt til teaterscenen, måtte Riget a la Det Kongelige Teater naturligvis opleves. Den oplevelse ville jeg bestemt ikke have været foruden.

Det er altid spændende at se, hvordan en historie, man kender fra film eller tv, bliver fortalt fra teaterscenen. Tidligere har jeg set både Boys Don’t Cry og Monster – to film, der endda gav hovedrolleindehaveren en Oscar. De to førnævnte opsætninger var på de mindre scener i Skuespilhuset og står stadig som nogle af de bedste teateroplevelser, jeg har haft. Derfor følte jeg mig ret tryg ved, at Det Kongelige Teater også denne gang kunne ramme plet. Og nu var det endda på den store scene, der giver mulighed for en reel scenografi også.

Alligevel må jeg konstatere, at de overraskede på den virkelig positive måde. Ikke mindst ved at inkludere eksempelvis den ikoniske musik fra tv-serien og lade skærmen og teaterscenen smelte sammen.

RIGET på Det Kongelige Teater

Foto: Emilia Therese

Riget fans må ikke gå glip af det her!

Hvis du elskede Riget – eller bare husker den som noget vanvittigt, der gjorde indtryk – så må du ikke snyde dig selv for denne oplevelse. Jeg har ikke genset Lars von Triers ikonske (og ja, til tider vanvittige) gyser-komedie-drama serie i mange år. Alligevel kom hele universet tilbage til mig, efterhånden som historien skred frem.

Nærmest alt det, du kan huske fra Riget på den lille skærm, er med i denne fortolkning. Eller rettere, hele sæson 1 fra 1994, hvor vi får hvert af de fire afsnit fra serien. Der kommer en fortæller (dog ikke von Trier selv) frem og afslutter fortællingen. Bulder er stadig mors dreng og en “fødsel” gennemføres fra scenekanten. Jo jo, du bliver ikke snydt for noget som helst.

Selve slutningen havde jeg dog glemt (eller fortrængt), og den kom først tilbage til mig et kvarter inden kulminationen.

RIGET på Det Kongelige Teater

Foto: Emilia Therese

Svensken stjæler stadig billedet

Da Riget kørte over tv-skærmen var der en vis svensker, der fik nærmest kultstatus. Dr. Stig Helmer blev spillet af Ernst-Hugo Järegård og citeres stadig for sit had til Danmark og danskerne. Nu spilles Dr. Helmer af Thomas W. Gabrielsson (de fleste vil nok genkende ham fra Plenti reklamerne), og han er fantastisk.

Manden stjæler sateme hele scenen, hver gang han er der. Jeg tror faktisk, at jeg synes, han er endnu bedre som den danskhadende Stig Helmer, end Ernst-Hugo Järegård var. Det er umuligt ikke at grine af ham igen og igen. Faktisk er han den altafgørende årsag til, at teaterstykket Riget også betegnes som værende i genren “Populær komedie-gyser”.

Når det gælder selve gyset, så er der også nogle solide jumpscares undervejs. Det er ægte gyserfilm tricks, der bare virker endnu mere voldsomme i et teater. Med andre ord: Det er fandme fantastisk!

Personligt blev jeg sgu helt bange for, om alle de ældre mennesker i salen kunne overleve. Men de kender naturligvis også Riget fra tv-serien og ved, hvad de går ind til.

RIGET på Det Kongelige Teater

Foto: Emilia Therese

Fru Drusse anno 2018

Og selvom Helmer (Thomas W. Gabrielsson) leverer utroligt mange af de mindeværdige øjeblikke – ikke mindst “Danskjävlar!” udbrudene – så er Fru Drusse stadig den altafgørende protagonist i forhold til spøgelsesfortællingen.

Sigrid Drusse blev spillet af Kirsten Rolffes i tv-serien og spilles nu af Kirsten Olesen (ja, Agnes fra Matador). Hun er den perfekte arvtager til rollen, og selvom hun vel egentlig er for ung, så er hun den skønneste Fru Drusse.

Fru Drusses søn, Bulder, blev spillet af Jens Okking i tv-serien og spilles nu af Mads Rømer Brolin-Tani. Han varetager også rollen som fortæller (den del Lars von trier selv tog sig af i tv-produktionen) og gør det blændende. Han er ikke helt så kluntet og uduelig som i tv-serien, men går eminent i spænd med Kirsten Olesens Fru Drusse, og det er altafgørende.

Vigtigst af alt, så er alle de ikoniske øjeblikke og replikker kommet med over på teaterscenen, og dét gør hele oplevelsen komplet.

Hvis du elskede Riget og/eller overhovedet er til teateroplevelser, så skal du altså skynde dig at få denne oplevelse med. Og har du aldrig været til teaterstykker, fordi du synes, det er for stift eller mærkelig, så er det nu, du skal prøve at overgive dig til teateroplevelsen. Og husk at man skal “tage det gode med det onde”.

Riget går på Det Kongelige Teater i Skuespilhuset på Store scene frem til 8. juni 2018. 

Forfatter

  • Karina "ScreamQueen" Adelgaard

    Ja, man hedder jo ikke ScreamQueen, fordi man sidder upåvirket og ser gyserfilm. Jeg er dog blevet mere hardcore, og skriger ikke så meget længere. Alligevel har jeg oplevet at have en fransk bulldog plantet på skødet under en hel film, fordi jeg skreg inden for de første fem minutter. Hun (altså hunden) mente tilsyneladende, at jeg skulle beskyttes, og det passede mig fint. Jeg elsker de psykologiske gyserfilm og historier om overlevelse - om så det er ude i rummet med "Alien" eller bare hardcore kamp som i "You're Next" er ligegyldigt. Jeg elsker nok bare at se seje kvinder sparke røv. Og det hele må gerne være lidt overdrevet, så jeg ikke ser monstre i skyggerne efterfølgende. Derudover ELSKER jeg (måske af fornævnte årsag) diverse gyser-komedier, men til gengæld HADER jeg, når dyr kommer til skade. Det er et åndsvagt virkemiddel og bare fantasiløst. Heldigvis bruges det ikke lige så meget i gyser-genren, som det gør i eksempelvis komedier. Og så siger man, at det er gyserfans, der er afstumpede. Sikke noget pjat! Nyhederne er da mere uhyggelige end skuespillere, der lader som om.